Redactie, TPO, 4 november 2024 – In Oisterwijk lopen momenteel tests met rubberen overwegen om trillingen te verminderen. Dit is één van de oplossingen die wordt onderzocht. “Door de toenemende bevolkingsdichtheid en de ambitie om meer goederen en personen via het spoor te vervoeren, neemt de druk op ons spoornetwerk toe,” verklaart Patrick Bakhuizen van technologiebedrijf Fugro.
Een belangrijk deel van de aanpak bestaat uit het plaatsen van ondergrondse trillingsschermen. De effectiviteit hiervan hangt sterk af van de lokale bodemgesteldheid. Klimaatverandering speelt hierbij een rol, omdat deze invloed heeft op de bodemgesteldheid en daarmee op de verspreiding van trillingen.
Continue monitoring van trillingen blijkt volgens Bakhuizen essentieel voor het vinden van de juiste oplossingen. Fugro werkt samen met verschillende kennisinstituten aan onderzoek naar de relatie tussen treinsnelheid, gewicht en bodemgesteldheid. Het doel is om veilige maximumsnelheden te kunnen bepalen.
Door de combinatie van meetgegevens, voorspellende modellen en constante monitoring werken experts aan een toekomst waarin het wonen langs het spoor comfortabeler wordt. De uitdaging ligt in het vinden van een balans tussen de groeiende vraag naar spoorvervoer en het waarborgen van de leefbaarheid voor omwonenden.