Redactie, TPO, 18 november 2024 – Het Trump-team wil bij het ministerie van Transport prioriteit geven aan het ontwikkelen van een federaal kader voor zelfrijdende voertuigen. De huidige regelgeving vormt een belangrijk obstakel voor bedrijven die auto’s zonder stuur of pedalen op grote schaal willen introduceren.
Vooral Tesla-topman Elon Musk, een belangrijke donateur van Trump, kan profiteren van de plannen. Musk heeft de toekomst van zijn elektrische autobedrijf verbonden aan zelfrijdende technologie en kunstmatige intelligentie. Het aandeel Tesla is sinds de verkiezingsdag al met 28 procent gestegen.
Momenteel mogen fabrikanten onder een speciale ontheffing jaarlijks maximaal 2.500 zelfrijdende auto’s op de weg brengen. Tesla wil vanaf 2026 echter grote aantallen robotaxi’s zonder bestuurdersbediening produceren, wat onder de huidige regels niet mogelijk is.
Voor deze ingrijpende verandering is waarschijnlijk ook steun van het Congres nodig. Er wordt al gewerkt aan een wetsvoorstel dat door beide partijen wordt gesteund. Eerdere pogingen om de regelgeving aan te passen liepen echter vast in de Senaat.
Voor de positie van minister van Transport wordt onder anderen Emil Michael genoemd, een voormalig topman van Uber. Ook de Republikeinse afgevaardigden Sam Graves en Garret Graves zijn in beeld voor deze functie.
Musk, die recent door Trump is benoemd tot leider van een nieuw departement voor overheidsefficiëntie, heeft tijdens een recente presentatie van Tesla’s kwartaalcijfers gepleit voor een federaal goedkeuringsproces voor autonome voertuigen. Hij zei toen dat hij elke rol binnen de overheid zou gebruiken om dit te bereiken.
De voorgestelde versoepelingen kunnen een doorbraak betekenen voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s in de Verenigde Staten, maar roepen ook vragen op over veiligheid en aansprakelijkheid. Eerdere wetgevingspogingen strandden mede doordat autofabrikanten beperkingen wilden stellen aan de mogelijkheid voor consumenten om rechtszaken aan te spannen.
Bron: Bloomberg