Redactie, TPO, 21 november 2024 – De oorlog tussen Israël en Hamas heeft geleid tot een dramatische daling van het aantal internationale vluchten van en naar Israël. Directe verbindingen met grote steden zoals Washington D.C., San Francisco en Toronto zijn opgeschort. Dit isoleert Israël en heeft grote gevolgen voor zowel zakenreizen als vrachtvervoer.
Van de twintig luchtvaartmaatschappijen die voor de oorlog de Israëlische markt domineerden, zijn nu bijna alleen nog Israëlische bedrijven over. Volgens de luchthavenautoriteit is het aantal vliegtuigen en passagiers op Ben Gurion Airport in de eerste negen maanden van 2024 met 40% gedaald.
Vooral de afwezigheid van Noord-Amerikaanse maatschappijen zoals Delta Air Lines, United Airlines en Air Canada is merkbaar. Hoewel er geen raketten op Ben Gurion Airport zijn geland, vrezen deze bedrijven voor de veiligheid van hun passagiers en personeel.
De oorlog duurt nu al veertien maanden en er is geen einde in zicht. Israëlische techbedrijven, die kampen met een afname van investeringen en zakelijke activiteiten, zoeken naar oplossingen. Een daarvan is Airtech, een initiatief dat in januari van start gaat en chartervluchten naar de VS wil organiseren.
“Ons project is simpel”, zegt Ori Hedomi, voormalig directeur van Mazor Robotics en betrokken bij Airtech. “We leasen vliegtuigen voor reizen tussen Israël en de VS, inclusief alle logistiek. Om zaken te doen, moet je partners persoonlijk ontmoeten.”
Een andere oplossing is Air Haifa, een klein bedrijf dat zes keer per dag vluchten naar Cyprus aanbiedt, vanwaar passagiers verder kunnen reizen.
De problemen begonnen dertien maanden geleden na de aanval van Hamas op Zuid-Israël. Buitenlandse luchtvaartmaatschappijen schortten hun vluchten op, hervatten ze en stopten er weer mee, afhankelijk van de militaire ontwikkelingen. Nu stellen ze hun terugkeer voor onbepaalde tijd uit.
De Israëlische luchtvaart is teruggeworpen naar de tijd vóór de ‘open skies’-hervorming van 2013, die tientallen luchtvaartmaatschappijen naar Israël bracht. Ook de verbeterde regionale relaties van Israël, met diplomatieke banden met verschillende Arabische landen, zijn grotendeels verdwenen. Turkije, ooit een hub voor vluchten naar Tel Aviv, boycot Israël nu.
De grootste begunstigde is El Al Israel Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij. El Al breidt juist vluchten uit en annuleert niet. Het is dit jaar de best presterende luchtvaartmaatschappij ter wereld, met een verdubbeling van het marktaandeel tot 46 procent in september 2024 en een nettowinst van 228 miljoen dollar in de eerste helft van het jaar. In het derde kwartaal behaalde El Al een nettowinst van 185,2 miljoen dollar, meer dan drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
Deze betrouwbaarheid komt met een hoge prijs voor consumenten. “Ticketprijzen zijn met 50 tot 200 procent gestegen, in sommige gevallen zelfs met 300 tot 400procent”, zegt Hanny Sobol, CEO van reisbureau Diesenhaus Group. Ook de verzendkosten zijn gestegen, wat de inflatie aanwakkert.
Internationale luchtvaartmaatschappijen wijzen op een Israëlische wet die hen verplicht passagiers te compenseren en alternatieven te bieden voor geannuleerde of vertraagde vluchten. Door het beperkte aantal vluchten lopen de kosten hiervoor hoog op.
Er is bezorgdheid dat sommige maatschappijen niet meer terugkeren naar Israël. Zonder snelle actie dreigt een langdurige crisis in de Israëlische luchtvaart.
Bron: Bloomberg