Economie

Nederlandse shoppers minder actief tijdens Black Friday ondanks hogere kortingen

02-12-2024 13:07

Foto: Salesforce.

De online omzet tijdens Black Friday is wereldwijd met 10 miljard dollar (9,1 miljard euro) gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit gegevens van Salesforce, dat de online winkeldata van meer dan 1,5 miljard consumenten analyseerde. De totale omzet kwam uit op 74,4 miljard dollar (68 miljard euro), een stijging van 5 procent. Toch zijn er tekenen dat deze groei niet overal gelijk is: in Nederland was er minder online winkelverkeer en gaven consumenten per aankoop minder uit dan een jaar geleden.

 

Redactie, TPO, 2 december 2024 – Opvallend is volgens Jeroen Heijmans van Salesforce de dominantie van mobiel winkelen. Maar liefst 69 procent van alle bestellingen werd geplaatst via mobiele apparaten. Het gebruik van mobile wallets groeide met 41 procent, wat wijst op een verdere digitalisering van het aankoopproces.

Het kortingsniveau verschilt per regio. Wereldwijd daalde het gemiddelde met 3 procent naar 27 procent. Nederland wijkt hiervan af met een gemiddelde korting van 28 procent. Met name kleding, verzorgingsproducten, elektronica en speelgoed kenden forse prijsdalingen.

Desondanks zijn er signalen van terughoudendheid bij de Nederlandse consument. Het webverkeer nam volgens Heijmans af en de gemiddelde transactiewaarde daalde. De expert plaatst dan ook kanttekeningen bij het succes van de Black Friday en de lopende cyberweek.

Cyber Monday

De komende dagen zal moeten blijken of de aangeboden kortingen voldoende zijn om consumenten massaal tot aankopen te verleiden. Retailers hopen dat Cyber Monday, dat deze maandag plaatsvindt, nog voor een positieve impuls kan zorgen.

De data tonen volgens Heijmans ook aan dat de retailmarkt zich nog steeds aan het aanpassen is na de turbulente jaren van de coronapandemie. Consumenten lijken kritischer en selectiever met hun bestedingen, ondanks aantrekkelijke kortingen.