Redactie, TPO, 7 december 2024 – Analisten waarschuwen voor een dreigende handelsoorlog met de VS, die de export kan belemmeren en de druk op de winstmarges verder kan vergroten. Daarnaast kampt de industrie met tegenvallende verkopen van elektrische auto’s, hoge productiekosten en toenemende concurrentie, met name uit China.
Stellantis heeft onlangs topman Carlos Tavares ontslagen, terwijl bij Volkswagen bijna 100.000 werknemers het werk hebben neergelegd uit protest tegen de voorgestelde bezuinigingen. De vakbond IG Metall eist dat Volkswagen fabriekssluitingen in Duitsland afwendt en dreigt met verdere stakingen.
De malaise in de auto-industrie beperkt zich niet tot de grote fabrikanten. Ook toeleveranciers als Bosch, Continental en ZF Friedrichshafen hebben al tienduizenden banen geschrapt in Duitsland. De Duitse economie, die sterk afhankelijk is van de auto-industrie, heeft het moeilijk. De orderportefeuilles van autofabrikanten zijn geslonken en de vraag naar elektrische auto’s stagneert.
Volkswagen onderhandelt op dit moment met de vakbonden over een oplossing. Het bedrijf wil fabrieken sluiten om de kosten te drukken, maar de vakbonden verzetten zich hiertegen. De gesprekken zijn tot nu toe weinig succesvol. Een akkoord is nog ver weg en verdere stakingen dreigen.
Bron: Bloomberg