Economie

Nissan en Honda verkennen fusie

18-12-2024 11:39

Makoto Uchida, ceo bij Nissan, en Toshihiro Mibe, ceo bij Honda. Foto: Kiyoshi Ota/Bloomberg.

Nissan en Honda zijn in gesprek over een mogelijke fusie. Dit melden bronnen. Door de fusie zou een nieuwe autogigant ontstaan die de concurrentie met Toyota in Japan aangaat. Ook wereldwijd zou het nieuwe bedrijf beter gepositioneerd zijn om de uitdagingen in de auto-industrie aan te gaan.

 

Redactie, TPO, 18 december 2024 – Het nieuws zorgde woensdag voor een koersstijging van 24 procent bij Nissan, de grootste stijging ooit op één dag. Honda daalde met 3,4 procent.

Verschillende opties

Honda overweegt verschillende opties, waaronder een volledige fusie, een kapitaalverband of een holdingstructuur. Dit meldt Executive Vice President Shinji Aoyama naar aanleiding van berichten over de gesprekken tussen de autofabrikanten. Aoyama geeft geen details over wanneer een besluit wordt verwacht. Mogelijk volgt er op 23 december een officiële aankondiging.

De bedrijven voeren verkennende gesprekken over een mogelijke samenwerking. Een van de opties is de oprichting van een holding waaronder beide bedrijven opereren. Mogelijk wordt Mitsubishi Motors, dat al een kapitaalverband met Nissan heeft, ook bij de fusie betrokken. De aandelen van Mitsubishi stegen met 17 procent.

De gesprekken bevinden zich nog in een vroeg stadium en leiden mogelijk niet tot een overeenkomst. Maar: “Beide partijen hebben baat bij deze fusie”, zegt Vivek Vaidya, senior vice president mobiliteit bij Frost & Sullivan. “De combinatie wordt een complete autofabrikant.”

Een fusie zou de Japanse auto-industrie feitelijk consolideren tot twee grote kampen: één gecontroleerd door Honda, Nissan en Mitsubishi, en één bestaande uit de Toyota-groep. Het geeft de bedrijven meer middelen om wereldwijd te concurreren met grotere spelers, nadat ze eerder al afstand namen van partnerschappen met andere autofabrikanten. Zo heeft Nissan de banden met het Franse Renault SA versoepeld en Honda die met General Motors Co.

Achtergrond van de gesprekken

De fusiegesprekken volgen op een eerder besluit van beide bedrijven om samen te werken aan elektrische-autobatterijen en software. Honda CEO Toshihiro Mibe opperde toen al de mogelijkheid van een kapitaalverband met Nissan.

“Als de fusie doorgaat, biedt dit op korte termijn verlichting voor de financiële problemen van Nissan”, zegt Tatsuo Yoshida, senior auto-analist bij Bloomberg Intelligence.

Volgens de Nikkei zouden de twee Japanse autofabrikanten een intentieverklaring willen tekenen om gezamenlijke aandelen in een nieuwe holding te bespreken. De fusie zou de fabrikanten helpen concurreren met rivalen in elektrische voertuigen zoals Tesla Inc. en Chinese automakers.

Defensieve zet

De fusie kan worden gezien als een defensieve zet van de zwakkere spelers in Japan. Honda, Nissan en Mitsubishi verkochten samen in de eerste zes maanden van dit jaar wereldwijd ongeveer 4 miljoen voertuigen, veel minder dan de 5,2 miljoen die Toyota alleen al verkocht.

Door de krachten te bundelen, kunnen de twee bedrijven Toyota, ‘s werelds grootste autofabrikant, in binnen- en buitenland beter van repliek dienen. Toyota heeft belangen genomen in Subaru Corp., Suzuki Motor Corp. en Mazda Motor Corp., waardoor een krachtige groep van merken is ontstaan die wordt ondersteund door de uitstekende kredietwaardigheid van Toyota.

“Hoewel dit goed nieuws zou zijn voor Nissan vanwege hun verzwakte staat, zouden ze veel overlap en andere problemen moeten overwinnen”, zegt Julie Boote, senior analist bij Pelham Smithers Associates. “Voor de Toyota-groep zouden we echter een versnelling kunnen zien, aangezien het zijn kudde steviger onder zijn hoede neemt als teken van betrokkenheid, met de mogelijkheid om de belangen in Subaru, Suzuki en Mazda eerder dan later te vergroten.”

De waarde van Honda bedroeg 6,8 biljoen yen (48,5 miljard euro) aan het einde van de handel dinsdag, ruim boven de marktkapitalisatie van Nissan van 1,3 biljoen yen (9,3 miljard euro). Maar zelfs hun gecombineerde waarde is klein in vergelijking met de 42,2 biljoen yen (301 miljard euro) van Toyota. De aandelen van Toyota stegen woensdag met 2,5 procent.

Uitdagingen voor Honda en Nissan

Honda heeft moeite om gelijke tred te houden met kapitaalkrachtigere rivalen als het gaat om investeringen in nieuwe technologieën. Het bedrijf heeft onlangs de focus verlegd naar hybride benzine-elektrische voertuigen, terwijl het tegelijkertijd miljarden dollars uitgeeft aan volledig elektrische productie. Tegelijkertijd is Honda’s samenwerking met GM verzwakt, met name eerder deze maand toen hun partnerschap voor zelfrijdende auto’s eindigde. GM heeft zijn banden met het Zuid-Koreaanse Hyundai Motor Co. versterkt.

Grotere schaal zou het grootste voordeel voor Honda kunnen zijn, aldus James Hong, analist bij Macquarie Securities Korea Ltd. “Dat is wat Honda hoopt te bereiken met deze samenwerking”, zegt Hong.

Nissan heeft een partner nodig om de financiële positie te versterken, nu het de herstructureringsinspanningen opvoert om het hoofd te bieden aan de stagnerende omzetgroei en lagere winsten. Het bedrijf staat onder druk van een activistische aandeelhouder en een hoge schuldenlast, wat heeft geleid tot speculatie op de kredietmarkten over de investeringsgraad.

Bron: Bloomberg