Redactie, TPO, 24 december 2024 – Tijdens een bijeenkomst in Arizona verklaarde Trump dat de tarieven die Panama aan Amerikaanse schepen oplegt “exorbitant” zijn en dat deze praktijken onmiddellijk moeten stoppen. Hij dreigde dat, indien er geen veranderingen komen, de VS zouden eisen dat het kanaal wordt teruggegeven.
In reactie hierop benadrukte president Mulino de soevereiniteit van Panama over het kanaal. Hij verklaarde: “Elke vierkante meter van het Panamakanaal en de aangrenzende zone behoort toe aan Panama en zal dat blijven. De soevereiniteit en onafhankelijkheid van ons land zijn niet onderhandelbaar.”
Panamakanaal. Foto: Nicolo Filippo Rosso/Bloomberg.
Het Panamakanaal, een 82 kilometer lange kunstmatige waterweg die de Atlantische en Stille Oceaan verbindt, werd in 1914 voltooid door de Verenigde Staten. In 1977 ondertekenden de VS en Panama de Torrijos-Carterverdragen, die bepaalden dat Panama op 31 december 1999 de volledige controle over het kanaal zou overnemen. Sindsdien wordt het kanaal beheerd door de Panamakanaalautoriteit.
Trump uitte ook zorgen over de vermeende invloed van China op het kanaal. Hij beweerde dat het kanaal in “verkeerde handen” dreigt te vallen vanwege Chinese betrokkenheid. Het is echter belangrijk op te merken dat, hoewel een in Hongkong gevestigd bedrijf de haveningangen beheert, het kanaal zelf volledig onder Panamese controle staat.
De opmerkingen van Trump hebben geleid tot bezorgdheid over de mogelijke impact op de diplomatieke betrekkingen tussen de VS en Panama. Analisten wijzen erop dat er geen juridisch mechanisme is waarmee de VS het kanaal opnieuw in bezit kunnen nemen zonder de bestaande verdragen te schenden. Bovendien benadrukken zij dat dergelijke uitspraken de stabiliteit en samenwerking in de regio kunnen ondermijnen.
Naast Panama hebben ook andere Latijns-Amerikaanse leiders hun bezorgdheid geuit over de uitspraken van Trump. Zij vrezen dat dergelijke retoriek kan leiden tot verhoogde spanningen en een negatieve invloed kan hebben op de regionale samenwerking en handel.
Het Panamakanaal speelt een essentiële rol in de wereldhandel, met duizenden schepen die jaarlijks passeren en daarmee de transittijd tussen de oceanen aanzienlijk verkorten. Sinds de overdracht in 1999 heeft Panama aanzienlijke investeringen gedaan om de capaciteit en efficiëntie van het kanaal te verbeteren, waaronder de voltooiing van een uitbreidingsproject in 2016 dat de doorgang van grotere schepen mogelijk maakt.
Bron: Bloomberg