Interview

Veronica Magazine-hoofdredacteur Debby Nobel

15-04-2015 13:16

Debby Nobel is sinds kort officieel hoofdredacteur van Veronica Magazine hoewel ze dit in de praktijk al een maand of vijf was. De enorme daling in de oplagecijfers in de richting van de 450.000 exemplaren moet gestopt worden en hiervoor ontwikkelde ze een nieuwe strategie: het magazine zal dé entertainmentgids van Nederland worden. 

Je bent onlangs officieel aangesteld als hoofdredacteur, maar je doet het al een tijdje natuurlijk.
“Ik ben een jaar geleden begonnen als adjunct, maar ik ben qua werkzaamheden al sinds november hoofdredacteur. Vanaf dat moment maakte John Lukken de overstap naar Shownieuws van SBS. Het lag niet in de planning om aan zijn stoelpoten te zagen, maar ik kon al snel laten zien wat ik kon.”

Wat trof je aan toen je overstapte van Grazia?
“Het was duidelijk dat we naar een rompredactie moesten en dat was dus een heftige periode. Maar ja, het was wel noodzakelijk om klaar te zijn voor de toekomst. We hebben afscheid moeten nemen van redacteuren en vormgevers, maar tegelijkertijd is er ook een digitale redactie gecreëerd. Vier videoverslaggevers en digitale redacteuren werken nu bij Superguide, onze tv-gids app waarvoor we vijf filmpjes per dag maken.”

De lijn van twee jaar geleden onder leiding van Lukken was dat Veronica Magazine een vrouwelijk, feelgood entertainmenmagazine moest worden. Hoe sta jij daar in?
“Het idee was goed, maar de timing belabberd. Vrouwenbladen hebben het moeilijk en tv-bladen hebben het nog moeilijker, net als gossipbladen. Wat nu onze strategie is, is dat we ‘jouw entertainmentgids’ willen zijn. Wij gaan jou alles vertellen wat er nieuw, goed en slecht is in de wereld van films, series, tv en muziek. Dus moeten we onze autoriteit op het gebied van films en series herclaimen, dat mensen altijd kijken naar de ster-waardering die wij geven aan films en series. We gaan dan ook een katern maken met goede journalistieke reviews waar journalisten films, cd’s en series beoordelen. Ik zoek bijvoorbeeld ook nog een hele goede tv-columnist.”

Ik zou dan een keer geen BN-er nemen, maar een goede journaliste. De beste is Nynke de Jong, maar niet doorvertellen hoor. Het klinkt in ieder geval wat minder feelgood dan het was. Geen positief Boulevardtoontje?
“Voor de duidelijkheid: we willen geen zuur blad maken, maar de interviews moeten vooral inhoudelijker worden. In vrouwenbladen staan toch vaak altijd dezelfde soort interviews: ‘Oh oh oh, wat is het moeilijk om kinderen met werk te combineren!’ Daar wil ik wel een beetje bij wegblijven. De mix van spraakmakend en fun – dus geen Groene Amsterdammer – dat is wel een beetje de kant die ik opwil. Inhoudelijk, maar wel entertaining om te lezen. Ik lees natuurlijk alles; als er een nieuw programma is met Froukje de Both, zie ik twaalf interviews met Froukje de Both…”

… maar die zijn vaak slecht hè?
“Het is veel van hetzelfde, zeker interviews met vrouwen. Het gaat altijd over uiterlijk en kinderen, ik trek dat niet meer. Als wij die gidsfunctie claimen dan mag het wel iets inhoudelijker, dat vragen onze lezers ook in de lezerspanels. Als we mensen interviewen over een tv-programma dan mag het daar inhoudelijk ook over gaan.”

Terwijl Shownieuws juist alleen persoonlijke zaken wil bespreken.
“Dat past goed daar en minder bij ons. Een analyse van het succes van Linda de Mol of de vraag of mensen bang zijn om met haar te werken past prima bij ons, maar minder naar welke school haar kinderen gaan.”

Stap je ook af van het beleid dat het een vrouwelijk blad moet zijn?
“We dachten dat het vrouwelijk was, maar dat blijkt volgens de onderzoeken mee te vallen. Ik denk ook dat veel vrouwelijk die pittige interviews waarderen.  Series, muziek en tv zijn voor mannen en vrouwen interessant. We zetten ook soms een man en soms een vrouw op de cover.”

Het is nog wel een beetje zoeken volgens mij met de mannen en vrouwen…
“Dat is juist Veronica Magazine; het moet ook een beetje luchtig zijn in combinatie met wat serieuze interviews. Eerst een stukje met de acht beste filmhondjes en dan weer even de diepte in met een analyse over het succes van Beau.”

En niet zoveel schoenenpagina’s meer dus.
“Als mensen dat willen lezen dan vinden ze het elders ook wel, maar een klein beetje lifestyle hoort er wel bij. Weet je wat ook bij de nieuwe lijn hoort? Wij willen met elke foto een verhaal vertellen. Niet John Williams voor een saai wandje, maar afgebeeld als superheld met een betonschaar in zijn handen. Niet Nick & Simon op De Dijk, maar tussen bovenop allerlei instrumenten omdat ze het muziekprogramma Lekker Nederlands gaan maken.”

Digitaal hebben jullie ook een heleboel in te halen.
“Dat vind ik niet, maar het krijgt nu wel veel meer focus. Verder moeten we natuurlijk nog werken aan de site, het Youtube-kanaal en Facebook. Met een blaadje maken alleen red je het gewoon niet. Ik vind het wel luxe dat we echt een digitaal team hebben. Daar zitten echt professionals.”

Dus de dertigers en veertigers die houden van muziek en tv moeten dat blad gewoon weer gaan kopen? 
“Dat we echt een entertainmentgids zijn en niet alleen een blad met leuke meisjes erin. Ik ben zelf ook een enorme tv- en seriefan dus ik moet mezelf ook een enorm plezier doen.”

Volgens Mediafacts is jullie omzet in 2014 met achttien procent gedaald. Wordt de nieuwe strategie de manier om die dalende trend om te buigen?
“We zitten nu op 450.000 bladen tegenover meer dan een miljoen in 2000. Die oplage zal echt niet meer stijgen, maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat de oplage met mijn komst twee keer zo hard gaat dalen. De rem moet erop. Maar uiteindelijk gaat het erom dat we ons bereik blijven behouden via het blad, maar juist ook met app, web en social media.”