Xenofilie: Medisch toerisme in Maleisië helpt lokale bevolking niet

22-03-2012 14:00

Last van hangende borsten? Of een nieuwe heup nodig? Het gebeurt steeds vaker dat men Nederland ontvlucht om in een verre bestemming dezelfde operatie te ondergaan en dit gelijk te combineren met een ontspannende vakantie. Lange wachttijden en hoge medische kosten maken het voor Nederlanders steeds aantrekkelijker om in andere landen medische hulp te zoeken. En dan het liefst een land met een prettig klimaat. Maleisië is een land dat maar al te graag inspeelt op deze groeiende trend. Zo biedt luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines arrangementen aan onder de naam ‘Heal and Holiday’. Er kan dan voor een pakket worden gekozen waarin de reis, het verblijf en operatie worden verzorgd. Door het ministerie van gezondheid wordt het opkomende medisch toerisme als gat in de markt beschouwd.

Goudmijntje
Uit analyses van Frost en Sullivan blijkt dat het medisch toerisme in de periode van 1998 tot 2008 met 37.9 procent is toegenomen. Medisch toerisme is een grote bron van inkomsten voor Maleisië en het Maleisisch ministerie van gezondheid probeert haar land dan ook te promoten als geschikte eindbestemming. Zo worden er reclamecampagnes ingezet maar heeft de overheid bijvoorbeeld ook een lijst van privéziekenhuizen opgesteld waarin, volgens hen, de grootse kwaliteit wordt gewaarborgd. Mary Wong, CEO van Malaysia Healthcare and Travel Council (MHTO, initiatief van ministerie van gezondheid):

De artsen die opereren in deze privéziekenhuizen hebben een westerse scholing gehad. De gezondheidszorg in Maleisië biedt goede kwaliteit en service, naast het prachtige landschap en klimaat dat we hier hebben.

Deze kwaliteit in combinatie met de lage kosten die aan het plaatje verbonden zitten moeten ervoor zorgen dat Maleisië zich onderscheidt van andere populaire bestemmingen voor medisch toerisme, zoals Singapore en Thailand. Het ministerie van gezondheid is sinds eind 2009 actief begonnen met het promoten van het medisch toerisme.

Donkere kant
Natuurlijk worden er alleen positieve aspecten van het medisch toerisme door het Maleisische ministerie genoemd. Zij zien dit fenomeen immers als een inkomstbron voor hun land. De reden waarom de overheid alleen met privéziekenhuizen werkt is volgens Wong vanwege het feit dat publieke ziekenhuizen zo druk worden bezocht door de Maleisische bevolking. Volgens diverse andere bronnen heeft het medisch toerisme in Azië ook een donkere kant. De gekwalificeerde artsen met westerse training en de nieuwe apparatuur in de privéziekenhuizen gaan ten koste van de publieke ziekenhuizen voor de lokale bevolking, waarin volgens deze bronnen weinig tot geen geld in wordt gestopt voor ontwikkelingen.

De marketing van het medisch toerisme in Maleisië is internationaal gericht. De top vijf consumenten van het medisch toerisme komen respectievelijk uit Indonesië, Japan, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Australië. Volgens Wong zijn de operaties die de consumenten uit deze landen begaan een mix van medische operaties als plastische chirurgie. Consumenten uit omringende landen zijn op dit moment in grotere aantallen aanwezig dan westerse consumenten. Dit ligt volgens de heer Mustafa (41), senior manager van Malaysia Airlines Holidays, aan het vertrouwen van de consumenten.

Mensen die nog niet in Maleisië zijn geweest weten niet hoe modern het land is. Luxe hotels en goedgeschoolde artsen zijn de belangrijkste factoren in het beslissingsproces van de consument. Wanneer het vertrouwen van potentiële consumenten is gewonnen, zullen zij sneller kiezen voor Maleisië.

Toekomstperspectief
De Maleisische overheid zet veel in om het medisch toerisme wereldwijd te promoten. Ook neemt het aantal gekwalificeerde privéziekenhuizen voor medisch toerisme toe. Door middel van internationale reclamecampagnes en continue ontwikkeling van zowel hotels als ziekenhuizen wordt er geprobeerd het vertrouwen van de consument te winnen. Luchtvaartmaatschappijen bieden arrangementen aan voor een medische vakantie en door lage prijzen proberen zij zich te plaatsen op de competitieve Aziatische markt voor het medisch toerisme. Verwacht wordt dat het medisch toerisme in Maleisië in de loop der jaren een vlucht neemt.

Deze ontwikkeling in de wereldwijde zorgsector kan als taboedoorbrekend worden beschouwd. Een aantal jaar geleden had de combinatie tussen luxe resort en operatie een negatieve ondertoon bij mensen. Nu blijkt uit de cijfers dat het medisch toerisme meer geaccepteerd wordt. Er zijn echter een aantal sceptici die van mening zijn dat de lokale bevolking leidt onder het fenomeen van het medisch toerisme. Het geld wordt volgens hen gestopt in privéziekenhuizen voor de toeristen en niet in de publieke ziekenhuizen, waardoor ontwikkeling en zorg voor de lokale bevolking achterblijft.

Eva van der Aa is student Communicatiewetenschap aan de UvA. Onder de titel Xenofilie publiceert DeJaap stukken van studenten die op journalistieke reis in het buitenland zijn geweest.