Een beetje puber wil overal een merk op, dus ook op zijn onderbroek. Een beetje puber wil (daarom) ook niet dood gevonden worden in iets van Zeeman. Dat maakt de Nationale Academie voor Media & Maatschappij niets uit. Zij hebben Zeeman een prijs gegeven voor hun onderbroekencampagne. Zeeman is namelijk Positive Young Media.
Björn Borg en Calvin Klein verdienen al jaren veel geld aan de merkobsessie van pubers. Op de rand van de strakke boxer staat in grote letters de merknaam, en als je dan je broek een beetje laag laat hangen, kan iedereen zien dat je ouders geen paupers zijn en dus onderbroeken van 25 euro kunnen betalen. Zeeman kwam vorig jaar ook met onderbroeken met een ‘merk’ erop. De campagne was duidelijk een knipoog naar de duurdere onderbroeken en was dan ook populair onder grootstedelijke postmoderne twintigers. Er wilde echter nog steeds geen puber in.
Desalniettemin ontving de campagne gisteren in Ede (!) de Positive Young Media Award 2010 van de heuse Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Deze Academie, die niets met wetenschap te maken heeft, kent Zeeman de prijs toe omdat het een ‘creatief initiatief’ is dat een ‘positief rolmodel’ biedt voor de jeugd. Volgens de uitreikers zet Zeeman met dit ‘financieel laagdrempelig’ product een ‘tegentrend’ in. Spotte u de pauperpubers al, die de Zeemanonderbroek met trots dragen?