Nieuws

‘Consument extra motor voor de economie’

29-04-2015 05:30

AMSTERDAM (ANP) – De groei van de economie komt dit jaar niet meer alleen van de export. De belangrijkste verandering is dat de consument meer uitgeeft en daarmee een extra motor voor de economie is. Dit zegt ABN AMRO in een woensdag verschenen rapport over bedrijfssectoren.

Het consumentenvertrouwen heeft inmiddels het hoogste niveau in acht jaar bereikt, zeggen de economen van de bank. De lage inflatie, die goed is voor de koopkracht en de kentering op de woningmarkt voeden het optimisme verder. ,,Ook de investeringen trekken aan door het groeiende vertrouwen van ondernemers in goede afzetperspectieven en de lage rente zorgt voor lage financieringslasten.”

Dat is vooral goed nieuws voor bedrijven die zich richten op de fabricage en verkoop van investeringsgoederen, zoals machinebouw en transportmiddelen. De export doet het al langere tijd goed, maar krijgt door de lage koers van de euro een extra steuntje in de rug, aldus de bank. ,,Dat is vooral gunstig voor de agrarische sector, industrie en transport.”

Seinen op groen

Alle seinen staan daarmee op groen voor de Nederlandse economie, concludeert de bank. ABN AMRO verwacht dat de groei van de economie dit jaar tegen de 2 procent zal bedragen en in de meeste sectoren op het hoogste niveau komt sinds jaren.

Het Centraal Planbureau (CPB) liet zich eerder dit jaar voorzichtiger uit. Het adviesorgaan rekent op een groei van 1,7 procent dit jaar en 1,8 procent volgend jaar.

Ondanks de groei zullen bedrijven in sommige sectoren volgens ABN AMRO moeite hebben hun winstgevendheid te vergroten. ,,Bijvoorbeeld doordat sprake is van overcapaciteit of omdat er structurele ingrijpende veranderingen plaatsvinden”, zegt Jacques van de Wal, hoofd Economisch Bureau Nederland van de bank. ,,In de retail komen deze twee samen. Door de opkomst van online retail zijn er te veel winkels. Fysieke winkels moeten ondanks de huidige omzetgroei naar andere concepten voor duurzame winstgevendheid zoeken.”