Weten & Tech

Spotify komt met video-aanbod

20-05-2015 17:00

NEW YORK – Spotify wil zijn leidende marktpositie in de muziekmarkt verstevigen en gaat dat doen met betere afspeellijsten en video-aanbod. Tijdens een presentatie in New York heeft topman Daniel Ek de nabije toekomst van de Zweedse muziekdienst uitgestippeld.

Abonnees kunnen binnenkort ook naar video’s van een aantal partners kijken. Spotify lijkt daarmee te gaan concurreren met Netflix. Tijdens de presentatie toonde Ek een lijst met partners. Enkele in het oog springende zijn: BBC, ABC, ESPN, Comedy Central en TED.

Op muziekgebied focust Spotify zich meer op afspeellijsten. Je kunt voortaan muziek voorgeschoteld krijgen op basis van je voorkeuren en het moment van de dag. Aan de hand van eerder beluisterde nummers denkt Spotify te weten wat je graag hoort als je net uit bed komt en wat je bijvoorbeeld graag hoort als je onderweg bent van werk naar huis.

Tiësto

Voor hardlopers heeft Spotify ook een nieuwe feature in petto. Je kunt je muziek voortaan helemaal afstemmen op je hardlooptempo. Spotify berekent aan de hand van sensoren in je smartphone in welk tempo je loopt, en past de muziek daarop aan. Verder zijn er voorgeprogrammeerde muzieklijsten gemaakt die horen bij een bepaald loopritme. De Nederlandse dj Tiësto is een van de muzikanten die aan dit project heeft meegewerkt. Hij verscheen in New York ook nog even op het podium.

De nieuwe functies in Spotify komen vanaf woensdag geleidelijk beschikbaar. Als eerste komende de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden aan de beurt.