Toen Brokeback Mountain uitkwam was de wereld te klein. Een doodgeproduceerde Hollywood-film waar de liefde tussen twee mannen centraal staat? Daar was de wereld toch nog lang niet klaar voor? Dat waren we echter wel. Sterker nog: zo’n tweeduizend jaar geleden werd het verhaal over de driehoeksverhouding tussen Jezus, Judas en Johannes op papier geschreven – een verhaal dat sindsdien over de wereld is verspreid en door velen is gelezen of naverteld, zonder enige moeite met de homoseksualiteit die je er als lezer in kunt waarnemen. Tijd voor een nadere blik op de intieme relatie tussen Jesus en zijn twaalf mannelijke apostelen.
Er zijn wel vaker vrijdenkende liberalen geweest die geopperd hebben dat de liefde van Jezus voor sommigen van zijn apostelen meer dan alleen platonisch was, maar ook historische figuren die er op dat moment in de geschiedenis baat bij hadden. Zo verdedigde de Engelse koning James I zijn relatie met de jonge Hertog van Buckingham door te zeggen: “I wish to speak in my own behalf and not to have it thought to be a defect, for Jesus Christ did the same, and therefore I cannot be blamed. Christ had his son John, and I have my George.” Speculatie over de seksualiteit van Jesus is van alle tijden, en zeker niet ongegrond.
In John’s Gospel wordt de apostel Johannes beschreven als ‘de apostel waar Jezus van hield’. Nou zijn er natuurlijk verschillende versies van ‘houden van’ en hebben lang niet alle versies een seksuele component. Maar laten we niet vergeten dat Jesus een evenzeer dubieuze relatie met Judas had. De jaloezie van Judas voor de aandacht die Jesus aan Maria Magdalena gaf, heeft alles weg van een uit onbeantwoorde liefde voortkomende frustratie. Natuurlijk is het verhaal in de geschiedenis meer naar een morele agenda van Judas gebogen, die op zou willen komen voor de armen terwijl Jezus door Maria Magdalena het eelt van zijn voeten liet raspen en in liet smeren met peperdure balsem. Gezien de weinig rationele actie die Judas vervolgens ondernam om Jezus aan te geven bij de autoriteiten, en dit verraad bezegelde met een volle zoen op de mond, lijkt het bewijs voor de homoseksuele cultuur in de apostelgroep van Jezus zich op te stapelen.
Liefde in alle soorten en maten
Het bewijst vooral dat een verhaal van twee millenia terug hoe dan ook onderhevig is aan eigen interpretaties en niet langer te maatstaven is aan feiten. Deskundigen zijn het er bijvoorbeeld ook niet over eens of Jesus zou wel of niet seks heeft gehad met Maria Magdalena. In mijn theorie was ze de faghag in Jezus zijn entourage – immers heeft zelfs de extreemste homoseksueel op een gegeven moment behoefte aan vrouwelijk gezelschap, zeker als het gaat om het wassen van voeten. Maar de moraal van het verhaal is dat hoe zeer men het ook probeert, het verhaal van Jezus net zo controleerbaar is op feiten als de heldendaden van Alexander de Grote en de werking van anti-rimpelcrèmes. Houdt dat in uw achterhoofd als u straks weer naar de Mattheus Passion of Jesus Christ Superstar luistert. Het verhaal van Jesus is een verhaal over liefde, wat mij betreft in alle soorten en maten.
Giel van der Steenhoven is adjunct-hoofdredacteur van Expreszo en aspirant-lid van de linkse elite