La Fura dels Baus voelde jarenlang feilloos de tijdsgeest aan, maar slaat met zijn gsm-productie volledig de plank mis op het Holland Festival.
Als je naar een show van La Fura dels Baus ging, dan wist elke geroutineerde festivalbezoeker dat je kaplaarzen, een regenjas en vooral oude kleren moest aantrekken. Want er wilde nog wel eens een emmer met een sopje, nepbloed of ander eng vocht over de toeschouwer uitgestort worden. De Spanjaarden waren kampioen crowd-control, met de nadruk op crowd-anarchie. Never a dull moment met acteurs die door de menigte renden, boven je hoofd spartelden of andere trucs uithaalden.
De anarchisten hebben de afgelopen jaren individueel hun talenten losgelaten op operavoorstellingen, exposities en veel meer. M.U.R.S. is hun eerste show in jaren, en het Holland Festival was er als de kippen bij om La Fura te programmeren in het openingsweekend.
Bij La Fura hadden ze bedacht dat ze iets moesten doen met al die mobieltjes die we gebruiken. We zien namelijk niets meer van de werkelijkheid, we kijken alleen nog naar onze beeldschermpjes! Dit wereldschokkende inzicht werkten ze uit in een show die zich gelijktijdig op vier podia afspeelt: Security, Welness, El Dorado en Eco. Als je de wereld via een smartphone ervaart, dan is veiligheid en het blokkeren van hackers een levensvoorwaarde. Bij Welness werk je aan je goddelijke lichaam, door El Dorado word je rijk en Eco moet de planeet en de mens redden. Nogal grote thema’s, die vier avonden hadden kunnen vullen. Hier wordt je van podium naar podium gejaagd door slecht Engels schreeuwende Spanjaarden. Een race hier, een liedje daar, het beklijft allemaal niet.
Alle lof voor de speciale M.U.R.S.-app die je van tevoren kunt downloaden. Die ziet er prachtig uit en verrast de bezoekers regelmatig. Al is de indeling der mensheid in vier kleuren die elkaar moeten wantrouwen nogal clichématig. Zoals de hele smartworld van La Fura nogal afgezaagd is.
Anarchistisch ontregelen moet La Fura maar aan de jeugd van tegenwoordig overlaten. Het wordt weer tijd voor kaplaarzen in het theater.