Media & TV

Hoofdredacteuren: redacties doodsbang voor ‘marktdenken’ en ‘ondernemende journalistiek’

03-06-2015 13:33

De onafhankelijkheid van de journalistiek loopt steeds meer gevaar. Twee derde van de hoofdredacteuren van Nederlandse nieuwsredacties vindt dat er momenteel meer risico’s op schending van de redactionele onafhankelijkheid zijn dan vijf jaar geleden. Ook verwachten zij dat de druk verder toeneemt.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het Commissariaat voor de Media woensdag presenteerde. De mediawaakhond noemt de uitkomsten van het onderzoek “een zorgelijke ontwikkeling”.

De hoofdredacteuren zeggen dat de kwetsbaarheid van de nieuwsredacties wordt vergroot door het teruglopen van de financiële middelen, wat redacties kleiner maakt en zorgt voor meer freelancers. Ook wordt er meer marktdenken en “ondernemende journalistiek” verwacht.

Verder signaleren de hoofdredacties dat de keuze van onderwerpen in toenemende mate wordt bepaald door “wat scoort bij de gebruiker”. En dat zijn vanuit journalistiek oogpunt niet altijd de belangrijkste onderwerpen, stellen zij.

Het Commissariaat pleit ervoor dat redacties en directies van nieuwsmedia het belang van redactionele onafhankelijkheid “met meer nadruk agenderen”. Het moet ook aan de orde komen in een bredere maatschappelijke discussie over het belang van onafhankelijke nieuwsvoorziening, vindt de instantie.

Uit een jaarlijkse analyse van het Commissariaat blijkt dat nieuwsorganisaties nog altijd worstelen om hun hoofd boven water te houden. De daling van oplages van dagbladen en publiekstijdschriften zette in 2014 onverminderd door. De regionale publieke televisiezenders zagen het bereik in vijf jaar tijd met een derde afnemen.

Anp