Weten & Tech

Apple-topman zeurt over Instagram ruis, bedoelt Google

22-04-2012 14:15

Apple-topman Phil Schiller verwijderde zijn Instagr.am account vrij snel na de overname door Facebook, toch is deze beslissing niet gebaseerd op die overname. Volgens Schiller, die bekend staat om zijn toegankelijkheid, is zijn besluit ingegeven door de lancering van de Android versie van de foto-applicatie. De Apple-man sluit zich hierbij aan in een lange rij van hipsters die klaagden over het mainstream worden van de applicatie na de lancering van de versie voor het platform van Google. In het geval van Schiller lijkt er echter meer aan de hand, de beste man is immers wel topman van Apple en de relatie met Google is daar altijd gespannen geweest. Sowieso is klagen over het mainstream worden van een zeer populaire foto-applicatie op het grootste single-brand mobiele platform natuurlijk een gotspe.

Wie, wat, waar?
Het feit dat we zo al vier grote merknamen in één alinea kunnen noemen, elk met hun eigen belang, geeft wel aan dat de situatie vrij complex is. Dan is het goed om even wat journalistieke ‘w’s’ te bekijken: wie zijn nu eigenlijk de spelers hier? Allereerst is er dus Instagr.am, net overgenomen door Facebook. Het verraderlijke is hier echter dat men net een versie van hun systeem had uitgebracht die op de Android telefoons van Google draait. Eigenlijk gaat het Schiller daar om: de uitbreiding van Instagr.am richting het platform van een grote concurrent op mobiel gebied. De Apple-topman klaagt dat er door de uitbreiding nu te veel “ruis” op het netwerk is, en verklaart letterlijk “it was a small community of early adopters”.

Een “small community” klinkt alleen wat raar voor een foto-applicatie met al 27 miljoen geregistreerde gebruikers, dat weet men bij Apple ook wel en men zegt dit niet zomaar. Natuurlijk mag Phil Schiller ook best zijn eigen meningen over de applicaties die hij gebruikt ventileren, maar hij sluit zich zo wel aan bij de gebruikers die al eerder klaagden over de snelle uitbreiding en die op Twitter werden onthaald met hoongelach. Instagr.am steunde namelijk niet primair op Twitter óf Facebook, maar vooral ook op haar eigen netwerk. Daarom kregen mensen die het platform niet (konden) gebruiken al tijden via Twitter en Facebook linkjes naar de eigen pagina’s van Instagr.am voor de kiezen. Nu pas klagen over “ruis” getuigt wel van een flink paar oogkleppen die niet passen bij een topman van een dergelijk bedrijf. Instagr.am zorgde juist zelf al tijden voor “ruis”, doordat de hamsterfoto’s met een creatief filter steeds ook via de andere netwerken werden uitgezet.

Intiem
Het ‘waarom’ van de opmerking is tweeledig, ten eerste kan een topman van Apple het niet goed aanzien dat een dienst ook op het platform van de grootste concurrent gelanceerd wordt. Daarnaast laat de snelle groei op Android ook nog eens zien dat het voor ontwikkelaars erg interessant is zich ook op dit platform te richten en het al lang niet meer per se het aantrekkelijkst is zich eerst maar met Apple’s iOS bezig te houden. Schiller slaat met de vuist op tafel en zegt nu feitelijk dat ontwikkelen voor Google voor eigen risico is, en je op excommunicatie door Apple kan komen te staan. Ten tweede sluit de Eternal September‘-achtige klacht van Schiller goed aan bij de huidige tijdsgeest. Voor een hoop mensen lijkt het de eerste keer te worden dat ze ‘hun’ social network vol zien lopen. Het gaat hier dan niet over Instagr.am per se, maar de klachten over Twitter dat nu niet meer zo ‘intiem’ zou zijn, zijn de laatste tijd niet van de lucht, om maar een voorbeeld te noemen.

Ook de snelle groei van Instagr.am, dat natuurlijk al lang niet meer een klein gezellig netwerkje was, sluit bij dit gevoel van verlies aan intimiteit aan. Een groep van 27 miljoen Apple gebruikers was nog tot daar aan toe, “maar nu komen die Android mensen er ook nog eens bij”, lijkt men te denken. En dat intieme, eigene, is Apple’s handelsmerk. Hier heeft men eigenlijk een beetje last van een cognitieve dissonantie. Apple is óók al lang niet meer de creatieve zonderling die voor een incrowd van connaisseurs producten maakt, het is tegenwoordig op veel gebieden marktleider en ondervindt daar ook de problemen van. Het zal afwachten zijn of ze ook (opnieuw) de last van het marktleiderschap kunnen dragen, maar het lijkt voor hen nu vooral belangrijk de schijn op te houden dat Apple producten nog steeds voor die kleine intieme groep zijn. Dat is een keuze die ze op de middellange termijn nog wel eens op kan breken.