OMG

Yuccie is de nieuwe hipster

10-06-2015 09:08

NEW YORK – Hipsters zijn hartstikke 2014 en daarmee totaal niet hip meer. Volgens Mashable dient de opvolger van de bebaarde vinyl-draaier zich al aan: de yuccie. Een yuccie, ook wel young urban creative, is net als de hipster ongelooflijk van deze tijd, maar dan zonder baard en met een beter gevulde portemonnee.

De yuccie weet volgens Mashable op allerlei trendy manieren aan geld te komen. Ze zetten gehaaide bedrijven op, vergaren snel kapitaal en zijn helemaal zelfstandig. In San Francisco, de stad waar ook de hipsters hun oorsprong vinden, zijn de yuccies overal te vinden. Hun bedrijfjes blinken uit in het aanbieden van diensten die je bij de al wat ‘oudere’ startups niet tegenkomt. Zo is er een Tinder voor honden, een Uber voor henneptelers en schieten de boetiekjes voor bamboezonnebrillen als paddestoelen uit de grond.

Qua leeftijd moet je de yuccie zoeken tussen de millennials, de mensen die zijn geboren tussen 1982 en 2001. Wat ze, naast het verdienen van veel geld, vooral doen zijn dingen als het lezen van Freedom van Jonathan Franzen, biologisch eten, het bezoeken van het liberale Austin in Texas als een soort bedevaartsoort en het blijven kijken naar herhalingen van Seinfield. Voor de yuccie zijn er ook absolute don’ts. Zo hebben de yuccies het helemaal gehad met Twitter en doen ze alles op Instagram. Wat ook echt niet meer kan: tatoeages in het zicht. Die verpesten namelijk de kans op een glansrijke carrière. Wel lullig voor de net volgekalkte hipsters.