Mulberry's nieuwste It-bag: ontmoet Taylor

19-05-2011 10:00


Vraag: hoe slagen modehuizen erin megaomzetten te draaien met onbetaalbare couturecollecties die doorgaans niet bepaald uitblinken in draagbaarheid? Antwoord: door goedkopere, meer casual lijnen te lanceren. Een eigen parfum te creëren. En door hun accessoirecollecties, waarvan tassen waarschijnlijk de grootste melkkoe vormen. Die winst is grotendeels te danken aan het fenomeen it-bag: dé musthave tas van het seizoen. Vaak eerst gedragen door een Hollywood actrice of andere celebrity, waarna de hele wereld – of op z’n minst het vrouwelijk deel daarvan – de tas ook ineens móet hebben.

Het concept it-bag bestaat al een aantal decennia, maar werd in de jaren negentig van de vorige eeuw pas echt populair. Modeontwerpers doen sinds die tijd hun stinkende best om een tas te bedenken die dé tas van dat seizoen wordt. Lukt het, dan is je kostje namelijk gekocht. Vrouwen van over de hele wereld willen er eentje, de sterren, bekendheden en modegrootheden – waar menig modemeisje dan ook stikjaloers op is – hebben hem reeds in hun bezit. De Amerikaanse nieuwslezeres Poppy Harlow definieerde ze het liefst door aan te geven wat de andere tassen zijn: “They are most definitely not it bags in the sense that they become isn’t bags the next season.”

Enkele voorbeelden van befaamde it-bags zijn de Birkin van Hermès, genoemd naar actrice Jane Birkin, en hun Kelly, die de naam draagt van de vroeg gestorven Grace Kelly, wijlen prinses van Monaco. Louis Vuitton, sinds Marc Jacobs zich met het label ging ‘bemoeien’ weer immer populair bij tassenliefhebbers, kwam op zijn beurt met tassen Neverfull en Speedy. En ook Fendi, Chloé en Yves Saint Laurent kwamen al met verscheidene it-bags, natuurlijk compleet met bijpassende wachtlijst. Een tas kan namelijk alleen een it-bag worden wanneer er sprake is van schaarste: het feit dat sommige vrouwen de tas wel, en anderen hem niet in hun bezit kunnen krijgen, bepaalt de exclusiviteit én aantrekkelijkheid.

Mulberry
Mulberry lanceert na de Tillie, Alexa en Bayswater’ nu haar nieuwste it-bag, bedoeld voor de herfst/winter 2011. Het Britse kwaliteitsmerk, dat eerder dit jaar zijn veertigste verjaardag vierde, staat voor elegante en vooral exclusieve tassen; een imago dat de afgelopen decennia uiterst zorgvuldig is opgebouwd. Veel beroemdheden lopen met een tas van het label, dat naast tassen ook furore maakt met chique portemonnees en luxe sjaals. Goedkoop is het allemaal niet, natuurlijk Om je een indruk te geven: de tassen beginnen ongeveer bij 800 euro.

De gloednieuwe Taylor-lijn, Mulberry’s nieuwste paradepaardje, is zoals het een klassiek Brits merk betaamt: een toonbeeld van tijdloze glamour. Mulberry heeft bovendien ook weer erg naar de vorm gekeken, zo is de dubbele ritssluiting onderhand een soort vignet geworden van het merk. De stijl van de nieuwe tassen is wederom zeer elegant en heeft een universele aantrekkingskracht. Toch wordt de volwassen uitstraling gecombineerd met de traditionele Mulberry-look, daar is het logo een goed voorbeeld van. Dat is pontificaal zichtbaar op de tas, in de vorm van een gouden plakkaat.

Van mini tot maxi
Mulberry komt met drie varianten van de nieuwe lijn: de Mini Satchel, Regular Satchel en Oversized Satchel. Alle tassen zijn herkenbaar aan de klassieke look van het merk, maar de gedachte erachter is dat ze geschikt zijn voor verschillende doeleinden. Zo is de Mini Satchel bedoeld voor een avondje uit, voor op momenten dat je weinig mee wilt nemen, maar zijn de Regular en de Oversized Satchels daarentegen ideaal voor op werk of bijvoorbeeld als weekendtas. Alle exemplaren zijn voorzien van ritssluitingen, zakken aan de binnen- en buitenkant en een zogeheten crossbody riem die we ook zagen in eerdere modellen.

Eliza Doolittle had de Mini Satchel bij zich tijdens Coachella, Rebecca Hall (zie hierboven) koos voor een Oversized Taylor op de herfst/winter 2011-show van Mulberry tijdens de London Fashion Week. Missie geslaagd. Well done, Burberry.