Vooruit. Het zijn eigenlijk twee mode iconen, maar ontwerpers Viktor Horsting (42) en Rolf Snoeren (41) zijn zo met elkaar vergroeid dat we ze best als één designer kunnen beschouwen. “We doen echt alles samen. We delen een bureau, waar we van ’s ochtends tot ’s avonds zitten te praten, tekenen en schetsen.” De modemeesters praten hetzelfde, denken hetzelfde en lijken zelfs op elkaar. Ze zien hun samenwerking als iets organisch en zijn na ruim twintig jaar nog altijd dankbaar voor elkaars gezelschap. Het succesvolle duo draait al ruim tien jaar mee in de top van de mode-industrie en wordt gezien als één van Nederlands meest invloedrijke ontwerpers.
Het stel ontmoette elkaar op de kunstacademie in Arnhem, waar ook de samenwerking begon. Nadat ze in 1992 afstudeerden vertrokken ze met hoge ambities en grote dromen naar modestad Parijs. Door de spraakmakende wijze waarop ze zichzelf presenteerden trokken ze al gauw belangstelling van zowel de pers als de gevestigde modewereld zelf.
Hoe hun merk het best omschreven kan worden? “Als ‘conceptuele glamour’, omdat dat een paradox aangeeft. Vaak denken mensen dat glamour inhoudsloos is en dat iets met inhoud geen glamour heeft. Wij willen laten zien dat glamour wel inhoud kan hebben.” De eerste couturecollectie werd in 1998 gepresenteerd. Viktor & Rolf zien haute couture als een laboratorium waar ze ongelimiteerd kunnen experimenteren met ideeën, zonder gebonden te zijn aan commerciële beperkingen.
Deze visie is direct terug te zien in de collecties. Die bestaan altijd uit extravagante creaties gebaseerd op gevoelens en overpeinzingen van het duo. Perfect uitgevoerd en met een sterk concept en uitgesproken beeldtaal. De collectie uit ‘98/’99 is hiervan een goed voorbeeld. Alle ontwerpen werden tijdens deze show twee keer getoond. De eerste keer opgevuld met ballonnen en slingers, de tweede keer zonder decoraties, waardoor de kleding ineens een leeg en triester karakter kreeg. Viktor & Rolf speelden hiermee in op het gevoel dat gepaard ging met het millennium. Er werd gespeculeerd over het vergaan van de wereld terwijl er ook werd uitgekeken naar een groot feest.
Naast de succesvolle couturecollecties, hebben Viktor & Rolf een sterk eigen merk gebouwd. “Het was altijd een ambitie een echt merk te zijn. Met couture visualiseerden we onze ideeën, maar als je een business op wilt bouwen dan moet je een product maken en die ideeën vertalen.” Dat ze ook hiertoe in staat zijn moge duidelijk zijn. Sinds 2000 ontwerpen ze ready-to-wear collecties en ondertussen is er zelfs een eigen parfum gelanceerd. Flowerbomb, zoals de geur heet, staat in Amerika in de top tien van populairste luchtjes.
De ambitie van de ontwerpers gaat verder dan mode alleen, ze schreven al een eigen sprookjesboek en dromen over een televisieprogramma. Het label zal de komende jaren nog op veel verschillende en verrassende vlakken worden uitgebreid. “We hebben altijd de ambitie om door te gaan, meer te doen, groter, beter.”