Vogue riep hem uit tot een van de hoogtepunten van de Berlijnse Fashion Week, terwijl het Engelse The Guardian hem bestempelde tot de couturier die Duitsland in de komende jaren weer als modeland op de kaart moet zetten. Het moge duidelijk zijn: de van oorsprong Bulgaarse Vladimir Karaleev – die inmiddels al weer 10 jaar in Duitsland woont – beleefde een bijzonder succesvolle modeweek. En terecht, want de studio-show van Karaleev was van een ongekend sprookjesachtige schoonheid.
In plaats van zijn modellen over een catwalk te laten paraderen, had de designer zijn zes dames op een voetstuk geplaatst waar het publiek naar hartelust omheen kon lopen. De meisjes wisten zich zo van dichtbij bekeken door een steeds wisselend kritisch publiek, maar weerden zich kranig. Alleen het aller jongste model – voorzichtige schatting: 14 – wekte een wat angstige indruk, de rest slaagde er wonderwel in de blik op oneindig te houden.
En dan de collectie. Karaleev haalt zijn inspiratie uit architectuur, klassieke muziek en slechte muziek uit de jaren 80. Zijn grote voorbeeld is Rei Kawakubo (Comme des Garcons) en dat is te zien: net als Kawakubo slaagt Karaleev erin echt vernieuwende ontwerpen te presenteren, waarbij zijn onafgewerkte zomen (een kenmerk van zijn werk) nog het meest in het oog springen.
In Azië is de couturier al een sensatie. Als we de internationale modepers moeten geloven, zal Europa snel volgen. Er zit dus maar een ding op: get a Karaleev while you can.