Mode Icoon (12): Anna Wintour

31-08-2011 14:00


Om een mode icoon te zijn en te worden hoef je niet per se rond te huppelen in jumpsuits of kittig een stukje buik te showen in je croptop. Je volgt de mode niet, je maakt de mode. Sterker nog: je bént de mode. Als je deze status hebt verworven mag je persoonlijke stijl zelfs best conservatief zijn. Je draagt een zonnebril, kamt ’s ochtends je keurige boblijn, draagt een jurk of rok tot je knieën met daaronder een paar suède laarzen of gehakte sandaaltjes. Combineer het geheel met een riempje, een vrouwelijk horloge en een grote ketting en je bent klaar.


Bewonderd en gevreesd
Iedere fashionista kan Anna Wintour (61) uittekenen. Niet omdat ze zelf zo’n inspirerende of tot de verbeelding sprekende kledingstijl heeft, wel omdat ze een machtige pion is in de mode-industrie. Al 23 jaar zwaait ze succesvol de scepter over de Amerikaanse Vogue. Ze wordt wereldwijd gerespecteerd om haar oog voor nieuwe trends en om de hulp die ze biedt aan jonge en talentvolle designers. Zo hielp ze bijvoorbeeld Alexander McQueen met het opzetten van zijn eigen label.

Anna Wintour is de oudste dochter van Charles Wintour, voormalig hoofdredacteur van de Londense Evening Standard. Bladenmaken zit de Wintours in de genen, want ook Anna’s broer Patrick heeft een hoge positie bij de Britse krant The Guardian. Charles Wintour leerde zijn kinderen al vroeg hoe ze bladen interessant konden maken voor een specifieke doelgroep. Met zijn tips in haar achterhoofd begon Anna Wintour aan haar carrière in de modejournalistiek.

IJskonijn
Na een aantal jaar in Engeland gewerkt te hebben vertrok ze naar Amerika, waar ze na functies bij New York en House & Garden de taak kreeg om de kwakkelende Amerikaanse Vogue nieuw leven in te blazen. Ze wordt er van beschuldigd en ze wordt erom geroemd dat ze de mode-industrie vorm geeft door middel van haar blad. Zo is ze in constant conflict met dierenactivisten over haar grote liefde voor bont en ze krijgt geregeld de kritiek dat het blad alleen een elitaire uiting geeft aan vrouwelijkheid en mode.

Haar succesvolle werkwijze en moeilijk benaderbare persoonlijkheid hebben haar het imago van een ijskonijn gegeven. Zelf is Anna Wintour de laatste jaren bezig met een charmeoffensief, waarin ze meer van haar persoonlijkheid probeert te laten zien. Zo geeft de documentaire The September Issue een uniek kijkje in haar leven en werk en zoekt ze steeds vaker zelf de media op. Met pensioen gaan is nog lang geen optie: “I think it would be in a way irresponsible not to put my best foot forward and lead us into a different time.” Gelukkig maar, want stiekem houden we allemaal een beetje van onze ijskoningin.