HILVERSUM – Het aanbod van programma’s op NPO Gemist wordt uitgebreid. Het publiek kan vanaf 2016 meer programma’s terugkijken dan nu. Dit staat in het toekomststrategie die de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) maandag heeft aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De NPO wil inspelen op snel veranderend kijkgedrag. Daarom wordt NPO.nl uitgebreid en toegankelijker gemaakt. In het zogeheten Concessiebeleidsplan 2016-2020 staat eveneens dat de omroepen investeren in de interactie met het publiek rond hun eigen radio- en tv-programma’s. Dat doen ze via hun eigen websites, maar ook via sites als Facebook en YouTube. Hiermee hoopt de NPO de vindbaarheid en aantrekkelijkheid van de programma’s van de publieke omroep te versterken.
De publieke omroepen besteden de komende jaren extra aandacht aan de genres journalistiek, series en films van Nederlandse bodem, kinderprogramma’s, documentaires, educatie en informatie, muziek en kunst.
Na het invoeren van de nieuwe Mediawet in 2016 mogen naast bestaande omroepen ook televisieproducenten rechtstreeks bij de NPO programmavoorstellen doen en nieuwe formats aanbieden.