In rap tempo is supermarktketen LIDL bezig met Nederland te veroveren. Bij bosjes worden de nieuwe XXXXXL-filialen uit de grond gestampt. Aangenaam voor de financieel wat minder goed bedeelde Nederlander. Of Pool, maar die zijn standaard minder goed bedeeld, dus die tellen eigenlijk niet. In ieder geval wordt de doelgroep waar de LIDL op mikt steeds groter gezien de XXXXXL economische crisis waar wij nu in verkeren. Zoals het een slim gemarketeerde supermarkt betaamt anticipeert LIDL gewiekst op de seizoensgebonden trending topics. Zo vindt men een legio aan tuin-equipment in de schappen, maar nét niet datgene wat de consument (ik) nodig heeft. Dat is een beetje jammer.
Kiloknallerconsument
Wie ook niet nodig, maar wél in de aanbieding zijn, zijn Wilfred en Johan, die geacht worden om de voetbalminnende kiloknallerconsument (m) naar de winkel te lokken, want de LIDL wil ook weer af van de op grote schaal ingekochte oranje-entourage die binnenkort de reuzegezellige volksbuurten met toegewijde voetbalkenners moet gaan domineren. Hierdoor lijkt de kans op ambivalente gevoelens jegens de LIDL vrij aannemelijk waar het de boodschappende voetbalhatende vrouwen betreft.
Strand- en campinggear
Maar gelukkig bieden de ruim opgezette gangpaden meer bekijks dan alleen de mannendingen, zoals de zelfklevende stoot- of glijdoppen of trendy teenslipper. Het laatstgenoemde object kan geduid worden als een soort sluikreclame ten behoeve van de verkoop van een ander product, namelijk de LIDL-vakantie. Een verrassend detail in deze is dat de bestemmingen, in tegenstelling tot de prijs, minder LIDL (lees: Cherso) zijn dan dat de keten in eerste instantie doet vermoeden. Voor de Nederlander die de eigen bodem prefereert is ook allerhande vakantievoorpretmateriaal, in de vorm van strand- en campinggear, tegen een schappelijk prijsje te bemachtigen.
Van alle markten thuis dus, die LIDL. Op het kassarij-management na, wat de gretige koopjesjager handenvol tijd en frustraties kost, niet in de laatste plaats vanwege de niet waargemaakte belofte dat er kassameisjeshulptroepen verschijnen wanneer de rij meer dan 3 consumenten lang is. Of 10. Het wachten is dan ook met grote smart op de LIDL-sederende middelen.
Denise de Weerd is beroepsgedeformeerde wereldverbeteraar die wat lucht in het leven tracht te scheppen door zich openlijk te verbazen over De Mens en zijn rariteiten.
CC foto: Onderwijsgek