Hilarisch. Eén van ‘s werelds dikste SUV’s, de Cadillac Escalade, in een hybride uitvoering. Hummers mogen dan wel niet meer gemaakt worden, de door boomknuffelaars zo gehate mastodonten van de snelweg zijn niet zomaar uit te roeien. Maar hoe moet je hier als tofuhippie nou toch tegenover staan? Het ding heeft overduidelijk de beste bedoelingen, maar maakt ‘m dat zuinig of milieuvriendelijk? Mwa. Het is meer een soort milieubewuste middelvinger.
Het persbericht meldt namelijk het volgende: “De Cadillac Escalade Hybrid is wereldwijd de eerste toepassing van het brandstof besparende Two-Mode Hybrid System in een luxueuze full-size SUV. De Escalade Hybrid realiseert een met ruim 20% verbeterde brandstofconsumptie en CO2 emissie, vergeleken met het niet-hybride model. Het gecombineerde brandstofverbruik van de Escalade Hybrid is 11,1 l/100 km.” Dat noem je gemiddeld gezien niet heel zuinig, al is het voor een SUV van dit formaat ook zeker niet slecht. Bovendien ligt er een Amerikaanse zesliter Vortec V8 in het vooronder en die leer je z’n drankgebruik niet zomaar af.
Hoe werkt het Two-Mode Hybrid systeem in de Caddy? De kolos kan bij lage snelheden volledig elektrisch rijden (voetgangers opgepast dus, wanneer dit ding geruisloos op je af komt sluipen). Stationair draaien gaat ook op de accu. Bovendien is de Vortec V8 in staat om op slechts vier van de acht cilinders te draaien. Al met al kun je dus in theorie (en met een lichte rechtervoet) nog best zuinig rijden in zo’n slagschip.
GroenLinks-sticker
De Cadillac Escalade Hybrid beschikt over permanente all-wheel-drive en is nog steeds de enige Hybrid in zijn klasse. Bovendien dekt de garantie gedurende acht jaar of 160.000 kilometer praktisch alle reparaties die gerelateerd zijn aan het hybridesysteem. En dat klinkt dan weer heel duurzaam – voor je portemonnee. Maar mocht je d’r eentje aan willen schaffen, plak dan in vredesnaam een GroenLinks-sticker op de achterbumper. Gewoon, omdat het kan.