Eens kocht ik de nieuwe Ford Escort. Na een half jaar kondigde Ford trots aan dat hun nieuwe nu op 452 punten verbeterd was. Over een periode van drie jaar kwam ik er met de mijne achter op welke punten. Het maakte me niet blij met Ford. Dat de receptie van hun garage aan de Postjesweg in Amsterdam meer weg had van een kale spoorwegwachtkamer der derde klasse anno 1911, stemde evenmin vrolijk. Dit waren de receptionisten daar dan ook zelden. Ford was voor mij lang Frot. Met hun pokke Eskrot. Als je dan voor asfaltjaap een middagje op bezoek mag om de Ford Future of Safety Tour te ervaren, ben je enigszins bevooroordeeld. Sommige middagen doen echter wonderen. Deze middag deed Frot verdwijnen. Ik praat weer over Ford.
Ford Safety Tours parcours op P9 RAI
Ik vind de Focus niet verkeerd en de huidige Mustang wil ik graag opzadelen. Daarnaast ben ik behoorlijk gecharmeerd van de groene weg die ze zijn ingeslagen, wat je bij hen thuis in Dearborn, Michigan, in het gerenoveerde 490 hectare Rouge River complex goed kunt zien. Wellicht zelfs ruiken. Zeker na een regenbuitje. De daken zijn bekleed met sedum (vetplant) vegetatie. Zo’n CO2 in- en zuurstof uitademend biodak houdt het koel binnen. Het dak is onderdeel van een jaarlijks 76 miljoen kubieke meter (regen)water verwerkend reiniging- en recyclesysteem. Groene gedachten vind je ook terug bij Ford Nederland. Soms subtiel. Onderaan de Safety Tour uitnodigingsmail stond in graskleur de tekst Please consider the environment before printing this email. Leuk toch? Uitprinten en inlijsten. Niet?
Ford Rouge River Complex
(foto: greenroofs.com)
Ze waren goedgemutst daar bij Ford op de P9 parkeerplaats van de RAI. In hun expobus kreeg je in beeld&geluid plus verbaal op vrolijke toon het nodige uitgelegd over veiligheidsontwikkelingen. Zaken als Fords Active City Stop, Lane Keeping Aid, Traffic Sign Recognition en het handige Blind Spot Information System. Mijn Nederlands werd aanzienlijk verrijkt. Ook door de geabsorbeerde informatie over de integratie van het nieuwe netwerk voor mobiele communicatie: LTE (Long Term Evolution). Daar vervult Ford een voortrekkersrol in met het lopende CoCarX (Co-operative Cars Extended) project. Middels Vehicle-to-Vehicle communicatie (V2V) kunnen boordsystemen in auto’s informatie met elkaar uitwisselen. Het CoCarX project moet naast een veiliger verkeer tot minder brandstofverbruik leiden. Wat groen is.
Blinde hoek alert laat lampje in spiegel branden bij auto in dode hoek
Je kon met de Ford Safety Tour ook doen. Dit deed je op een uitgezet parcours onder begeleiding van reeds weken onderweg zijnde Britten en Ieren van het Safety Tour circus. Gelukkig waren ze nog steeds vrolijk. En de systemen die je kon uittesten deden wat Ford beloofde. Fords Active Park Assist zelfs meer dan dat. Het assisteerde niet, het parkéérde. Het zócht zelfs naar een plaatsje. Of plaats, want inwurmenplekjes lijken Assist nog wat lastig. Verder doet hij bijna alles. Je hoeft alleen zelf het gas en de koppeling te bedienen. Cool. Wat ook het opgeblazen worden in de demostoel met nieuwe klapzakgordel was. Hiermee wordt botsingenergie zachter en breder over je borstkas verdeeld. De brede gordel zou daarnaast prettiger zitten, wat mensen achterin vaker moet verleiden om zich vast te klikken. Om het aangenaam te houden, maar niet echt beschaafd, blies het demonstratiemodel zich iets langzamer op. Met een flinke ruft.
Iets minder cool was de Active City Stop. Ja, de boordcamera spotte het statische parcours obstakel. Ja, de chips&bits vonden het tijdig tijd om in te grijpen. Ja, de Ford stopte zelf. Wel nogal bot. Het remmen vloeiend afbouwen zit nog niet het systeem. Natuurlijk is bruut gestopt worden verreweg te verkiezen boven anale blikpenetratie wanneer je zit te meuren achter het stuur. Wat schrikbarend veel mensen doen. Reden waarom ook de Lane Keeping Aid een nuttige boordassistent kan zijn. Sluimer je langzaam je rijbaan uit, schrikt een vibrerend stuur je wakker a la de stick kicker in een overtrekkende F104. Zelfs het schrikken wil Ford in de toekomst in de gaten houden. Ze ontwikkelen een hartmonitorende ECG-autostoel. Met alle ergernis had ik deze wel in mijn Eskrot kunnen gebruiken. Maar daar praten we niet meer over. Best goed bezig daar bij Ford.
Bordenspotter. Ook scherp in stedelijke bordwouden?
Moderne stick kicker