Joseph Guy werd ooit als ‘eerlijke Franse cognac’ aangeprezen. Colin Chapmans Lotus Seven uit 1957 mag je een ‘eerlijke Britse sportwagen’ noemen. Wat van een Donkervoort D8 270 dan Rémy Martin Cognac Louis XIII maakt. Echt eerlijk is zo’n Seven niet. Sommigen zeggen zelfs dat hij vals speelt. Door omgekeerd met kilo’s te knallen. Wat er niet aan zit, hoef je ook niet mee te zeulen. Chapman maakte Lotus groot met deze filosofie, Joop Donkervoort de Donkervoort. De eerste Donkervoort uit 1978, de S7, was nog een Lotus Seven evolutie, ontwikkeld in een schuurtje. De huidige D8 en D8 GT zijn nazaten hiervan uit een moderne fabriek in Lelystad. Minder is echter nog steeds meer.
Zo veel meer zelfs, dat een versie van de huidige D8 270 in 2004 een trotse Porsche Carera GT wenend in de hoek zette. De Carera had net na drie jaar het productieauto ronderecord op de 22,3 kilometer lange Nordschleife Nürburgring met een paar tienden van een seconde verbeterd toen een Donkervoort D8 270 RS het nog eens 15 seconden sneller deed. Waar het in tegenstelling tot de Porsche, geen 612 pk voor nodig had. Een D8 270 RS heeft aan 270 pk voldoende om Teutonen te treiteren. Met hun eigen spullen, een Audi motor voorin, dat dan weer wel.
Voorin Donkervoorts huisden net als in de meeste Lotus Seven en locosts lang een Ford motor. Sinds 1999 betrekt Donkervoort haar motoren echter van Audi. Elders in Seven bouwsels zijn Suzuki Hayabusa motoren populair. Lichter, maar nogal luidruchtig ordi. Sommigen zeggen zelfs dat het valsspelen is. Haalt een Hayabusa z’n paarden uit meer toeren, Audi plukt ze uit de lucht. Wel een beetje opgepompt.
Elke Audi viercilinder in een Donkervoort heeft een turbo. De huidige 1.8 liter twintig-kleps E-GAS turbomotoren leveren in de D8 series 150 tot 270 pk. Waar de 270 in 3,6 seconden mee naar de honderd accelereert. De topsnelheid ligt tweeënhalve keer hoger. Dan de prijs voor dit graatmagere spaceframe schepsel met koolstofvezel jasje (630 kilo). Eigenlijk het enige dikke aan de Donkervoort. Lachend instappen in de D8 150 doe je voor rond de 78 duizend euro. De D8 270 kost meer dan een ton. Daar krijg je dan wél het ultieme kleintje voor om Porsches mee te klieren.
Meer Donkervoort bij hen thuis, waar ook de foto’s vandaan komen. Kijk hier of je al vroeg een Donkie was. Zo ja, daar meer. Hier nog een dubbelvalse Seven met 380 pk.
D8 is niet alleen puur..
..om Porsches mee te treiteren