GM introduceert airbag midden in de auto

04-10-2011 12:00

Nog een paar jaar, dan vullen auto’s zich bij een aanrijding volledig met een zacht schuim op het moment dat je ze ergens tegenaan parkeert. Een beetje zoals in Demolition Man (1993). Toevallig, of niet, werd er in die in de toekomst spelende actiefilm gebruik gemaakt van GM Ultralite concept cars, die dus zogenaamd over die schuimbescherming beschikten. Zo ver zijn we in de praktijk nog niet, maar GM presenteert anno 2011 wel als eerste een airbag in het midden van de auto, tussen de twee voorstoelen in: de front center airbag, ontworpen om bestuurders en voorpassagiers te beschermen bij aanrijdingen van opzij, waarbij het systeem bescherming biedt aan de inzittende aan de zijde van de auto die niet geraakt is.

De front center airbag debuteert in modeljaar 2013 op de Buick Enclave, GMC Acadia en Chevrolet Traverse midsize crossovers. Deze nieuwe veiligheidsvoorziening wordt standaard geleverd op de Acadia en Traverse met elektrisch verstelbare stoelen en zal standaard zijn op alle Enclave-uitvoeringen.

Klappen vangen tussen de stoelen
De airbag ontplooit zich vanaf de rechterkant van de bestuurdersstoel en positioneert zichzelf tussen de twee voorstoelen, dicht bij het midden van de auto. Deze speciale airbag is ontworpen om bescherming te bieden bij aanrijdingen vanaf de passagierskant wanneer de bestuurder de enige inzittende voorin is. Tevens fungeert hij als een energie-absorberend kussen tussen de bestuurder en voorpassagier bij aanrijdingen vanaf zowel de kant van de bestuurders als die van de voorpassagier. Naar verwachting zal de nieuwe airbag tevens bescherming bieden wanneer de auto bij een aanrijding over de kop slaat.

Uit GM’s analyse van de Fatality Analysis Reporting System database van de National Highway Traffic Safety Administration blijkt dat aanrijdingen aan de verst gelegen zijkant van de auto, waarvoor de airbag centraal voorin met name bedoeld is, tussen 2004 en 2009 verantwoordelijk waren voor zo’n 11 procent van de situaties waarbij een inzittende voorin, gebruikmakend van de veiligheidsgordel, om het leven kwam. Die analyse ging uit van ongevallen met auto’s vanaf productiejaar 1999 die bij het ongeval niet over de kop sloegen. Dit type ongevallen, waarbij de inzittende zich aan de kant van de auto bevindt die niet geraakt werd, staat tevens voor 29 procent van alle voorpassagiers, gebruikmakend van de veiligheidsgordel, die bij dit soort aanrijdingen om het leven kwamen.

Drie jaar ontwikkeling
GM en technologieleverancier Takata hebben de front center airbag de afgelopen drie jaar ontwikkeld, waarbij ze vele ontwerpvariaties hebben getest op het gebied van de montage ervan, de vorm van de airbag en de bescherming die hij biedt in uiteenlopende situaties bij diverse posities van de inzittenden. “Hoewel geen enkele airbagtechnologie alle lichaamsdelen kan beschermen of alle potentiële blessures kan voorkomen, is de front center airbag ontwikkeld om samen te werken met de andere airbags en de veiligheidsgordels in de auto om gezamenlijk een nog completer beschermingspakket te vormen”, licht Gay Kent, GM executive director of Vehicle Safety and Crashworthiness, toe. “Deze technologie geeft opnieuw blijk van GM’s onverminderde toewijding om optimale bescherming aan de inzittenden te bieden: voor, tijdens en na een aanrijding.”