Van hot rod naar police cruiser: de Chevrolet Malibu

11-10-2011 15:00

Van hot rod naar police cruiser naar convertible naar Amerika’s middenklasse sedan: maar weinig Amerikaanse middenklassers hebben zo lang zo veel mensen aangetrokken als de Chevrolet Malibu. En nu komt-ie eindelijk naar de Oude Wereld: de achtste generatie Malibu is Chevrolet’s eerste wereldwijd uitgebrachte middenklasser en de eerste editie ooit die ook in Europa op de markt zal worden gebracht. De volledig nieuwe Malibu beleefde zijn Europese introductie tijdens de recente Frankfurt autoshow in september 2011 en zal volgend jaar in de Europese Chevrolet showrooms zijn opwachting maken. De auto wordt Chevrolet’s nieuwste vlaggenschip.

De Malibu is in de autogeschiedenis de langst gebruikte type-aanduiding voor een middenklasser, over een periode van 35 jaar en gebruikt voor maar liefst acht generaties. Chevrolet heeft sinds zijn debuut in 1964 ruim 8,5 miljoen Malibu’s in de Verenigde Staten geproduceerd.

Topmodel
De Malibu was bij de introductie het topmodel in de Chevrolet Chevelle middenklasse modellijn en vormde een combinatie van sportief design, een verhoogd uitrustingsniveau en een uitgebreide standaard uitrusting. In het eerste jaar werden er al direct 200.000 exemplaren verkocht. Van 1964 tot 1967 was de Malibu leverbaar in een volledige reeks modelvarianten, waaronder tweedeurs hardtops, tweedeurs convertibles, vierdeurs sedans en stationwagons.

Bij zijn debuut was de Malibu leverbaar als de nu legendarische, 300 pk sterke 5.359 cc V8 Malibu SS coupé en convertible; het jaar erna werd de nog krachtiger 350 pk 5.359 small block-versie geïntroduceerd. De Malibu SS Z16, alleen als hardtop verkrijgbaar, had als eerste Malibu de 6.489 cc big block 375 pk motor. Voor modeljaar 1966 werd de Malibu SS vervangen door de SS 396 (foto onder). Dit model had een heavy-duty wielophanging en andere performance upgrades. De 396 V8 was beschikbaar in 325, 360 en 375 pk versies.

Fastback styling
De Malibu werd voor het modeljaar 1968 ingrijpend herzien toen de fastback styling de trend werd. Deze tweede generatie van de Malibu borduurde voort op het oorspronkelijke concept, motor voorin en achterwielaandrijving. Wel hadden de tweedeurs en vierdeurs modelvarianten een verschillende wielbasis. Chevrolet introduceerde de derde generatie van de Chevelle, inclusief een Malibu, in 1973 en deze bleef aan tot 1977. De Malibu was leverbaar als coupé, sedan en wagon. Het Malibu SS pakket was beschikbaar voor alle modelvarianten, inclusief de stationwagen. In 1974 werd de Malibu het ‘instapmodel’ voor de Chevelle reeks.

De derde generatie Malibu was ook succesvol in de NASCAR raceserie. De carrosserie van de modellen in de periode 1973-1977 was aerodynamisch en door Chevrolet-rijders Cale Yarborough, Bobby Allison, Darrell Waltrip en Benny Parsons werden 25 overwinningen geboekt.

Einde van de achterwielaandrijving
Een kleinere Malibu debuteerde in 1978, rekening houdend met de hogere eisen op het gebied van brandstofverbruik. De styling bleef evenwel eigentijds en de uitrusting bleef compleet. Het eerste tijdperk van achterwielaangedreven Malibu’s eindigde in 1983 waarna in 1997 na een productiestop van 14 jaar een nieuwe generatie voorwielaangedreven middenklasse-modellen werd geïntroduceerd.

De Malibu beleefde zijn wedergeboorte als vierdeurs sedan met een 150 pk sterke viercilinder en een V6 met 155 pk. De Malibu veroverde een reputatie als een goed gebouwde, scherp geprijsde sedan, ontworpen om de gevestigde orde ‘aan te vallen’. Ook werd in 1997 de Motor Trend magazine’s Car-of-the-Year award in de wacht gesleept.

Ecotec in de 21e eeuw
In 2004 kwam de zesde generatie Malibu op de markt als vierdeurs sedan en andere sedan-versies met Ecotec 4-cilinder en V6-motoren. Ook dit model werd diverse malen onderscheiden door automotive media, onafhankelijke onderzoeksgroepen en veiligheidsinstanties. De Malibu stond in 2005 in zijn segment aan de top van de J.D. Power and Associates Initial Quality Study. In 2006 werd de Malibu SS opnieuw uitgebracht met een 240 pk V6-motor, voorzien van een agressiever front, achterspoilers, 18’ wielen en sportstoelen.

In 2007 lanceerde Chevrolet de zevende generatie. Het werd één van de meest onderscheiden auto’s van de GM-divisie. In totaal werden ruim veertig onderscheidingen in de wacht gesleept, waaronder die van 2008 North American Car of the Year.

Best verkochte Chevy
De Malibu was in 2010 de best verkochte personenauto van Chevrolet en General Motors met een verkoop van bijna 200.000 eenheden. De Malibu is de enige middenklasser in de auto-industrie die in drie opeenvolgende jaren, 2009, 2010 en 2011, de Consumers Digest Automotive “Best Buy” heeft gewonnen. Hij is ook in 2010 en 2011 uitgeroepen tot een ‘Top Safety Pick’ door het Insurance Institute for Highway Safety. Dankzij de Malibu is het marktaandeel van Chevrolet met 2 procent toegenomen in het mid-car segment van beneden de 7 procent in 2008 tot bijna 9 procent in 2010.

Chevrolet’s achtste generatie Malibu – de eerste wereldwijde middenklasser voor kopers in bijna 100 markten op zes continenten zal het nieuwe vlaggenschip van Chevrolet zijn in vele delen van de wereld, waaronder China, Korea, Europa, Australië. In Europa zal de Malibu uitgerust zijn met een krachtige viercilinder 2.0-liter diesel of een 2.4-liter benzinemotor, die respectievelijk 164 pk en 169 pk leveren. De Malibu is ontworpen om wereldwijd toonaangevend te zijn met een ruim, stil en hoogwaardig interieur en met verfijnde rij- en handlingkarakteristieken. De nieuwe Malibu zal worden gebouwd in China, Korea de Verenigde Staten. De productie zal begin 2012 van start gaan in Fairfax, Kansas, V.S., gevolgd door de productiestart in de zomer in de Detroit-Hamtramck Assembly (Michigan, V.S.).

Hoogtepunten in de Malibu geschiedenis: (modeljaren)

  • 1964 – Geïntroduceerd als het topmodel in Chevrolet’s nieuwe middenklasse-serie. In het eerste jaar werden ruim 200.000 auto’s verkocht.
  • 1968 – Significante nieuw design zorgt voor meer ronde vormen van de Malibu; de verkopen nemen toe naar ruim 260.000 eenheden.
  • 1973 – Introductie van de volledig nieuwe Malibu, met een ‘Colonnade’ hardtop die zorgt voor meer veiligheid.
  • 1978 – Kleinere, afgeslankte Malibu met belangrijke voordelen op het gebied van gewichtsbesparing.
  • 1983 – Laatste jaar van de achterwielaandrijving.
  • 1997 – Malibu herboren als een middenklasse sedan met voorwielaandrijving, die hoog scoort op het gebied van waarde, veiligheid en kwaliteit.
  • 2004 – De Malibu, ontworpen op een nieuw platform, versterkt zijn reputatie als een hoogwaardige, veilige en betaalbare middenklasser.
  • 2008 – De zevende generatie Malibu wordt gelanceerd met een onderscheidend design, een langere wielbasis en exclusieve voorzieningen zoals een brandstof besparende aandrijflijn, met een viercilindermotor en een automatische zesversnellingsbak. Van deze huidige generatie Malibu zijn sinds 2008 ruim 700.000 exemplaren verkocht.
  • 2013 – Een volledig nieuwe Malibu wordt ontwikkeld met een hoog niveau aan uitrusting en voorzieningen, en een prachtig interieur. De marktlancering is voorzien voor begin 2012. De nieuwste Malibu is de meest aerodynamische middenklasser ooit van Chevrolet.