De gemiddelde CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is het afgelopen decennium met ruim 30 procent gedaald tot 126 gram. Daarmee neemt Nederland een toppositie in als het gaat om de verkoop van zuinige auto’s. Sterker nog, ons land haalt nu al de nieuwe Europese uitstootnorm van 130 g/km, die pas in 2015 ingaat.
Dit blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor van RAI Vereniging en BOVAG, waarin de prestaties van de mobiliteitsbranche zijn vervat. Dat Nederland qua CO2-emissie zo gunstig scoort is opmerkelijk omdat hier relatief weinig diesels rijden, die per definitie zuiniger zijn dan benzinemodellen. Die koppositie is volgens Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging, te danken aan een combinatie van innovatiekracht van de auto-industrie én het fiscale stimuleringsbeleid voor zuinige auto’s. “Zuinige auto’s hebben een meerprijs, want ze zijn duurder om te bouwen. Nederland compenseert die meerprijs door fiscale tegemoetkomingen. En je ziet dat dit werkt.”
Niet alleen de CO2-uitstoot nam af, over de hele linie daalden de emissies per kilometer van het personenautopark in de periode 1980 tot 2009. De uitstoot van zowel koolmonoxide (CO), vluchtige organische stoffen als stikstof (NOx) liep zelfs met 80 procent terug. Een vergelijkbaar beeld was te zien bij het vrachtwagenpark, waar de uitworp van vluchtige organische stoffen met 94 procent verminderde en de uitstoot van CO en NOx met respectievelijk 70 en 60 procent terug liep. De dalingen kunnen worden verklaard door betere motorefficiency en de toepassing van katalysatoren en (roet)filters. Daarnaast nam het gemiddelde brandstofverbruik, alsmede het gemiddelde voertuiggewicht, de laatste jaren fors af doordat consumenten vaker kiezen voor een compactere auto. Tweederde van alle verkochte auto’s was vorig jaar voorzien van een A of B-label. In 2007 was dat nog 22 procent.