De meeste petrogenen stillen hun octaanbehoeften op wielen. Het kan echter ook met een schroef. Voor een powerboat kwam de voortstuwing lang uit auto’s of vliegtuigen. De laatste categorie vooral bij offshore powerboats. De lightningperformancegroup grossiert in snel waterspul afkomstig van de wal. Daarnaast zijn er natuurlijk buitenboordmotoren. Vreemd genoeg vinden deze hun weg eigenlijk nooit naar wielen. Iets ontworpen voor schroeven onder je motorkap zetten, doet bijna niemand. Toch kan dit onderhand best interessant zijn. Als je het niet zo hebt op water, maar wel op Seven Marine‘s 557 ‘The most powerful outboard on the planet’, is het wellicht een idee.
Het ding, een prettig smoelende, ingekapselde all alu V8 van 557 pk bij 5400 tpm hangt buitenboord dus dat scheelt sowieso een hoop demontagewerk. Het gaat volgens Seven Marine om een small block. Helaas wijken Amerikaanse definities van ‘small’ nog wel eens af van Europese, en dit 6162 cc 90 graden V-blok vormt hier geen uitzondering op. Het blok weegt ook 454 kilo. Daar kan wel wat van af, want de speciale waterspullen zoals het gesloten warmtewisselaar koelsysteem heb je niet echt nodig aan wal. Uiteraard laat je de supercharger en intercooler zitten. Ook het handgas neem je mee naar je wielen. Vroeger hadden auto’s dit gewoon, maar deze nuttige extra is op het land bijna uitgestorven. Zoals wel meer. Een dash vol zacht in het donker gloeiende klokjes bijvoorbeeld. Hoeveel auto’s hebben dat nog?
De bijpassende dash voor je SM-wielen haal je uit een Hustler 50 Monster
Het kan zijn dat de motorkap van het ontvangende voertuig niet meer dicht kan als de SM 557 erin zit. Daar de originele kap fraai gestroomlijnd is, handig op zijn automobiels opent en in veel kleuren leverbaar is, kun je overwegen deze mee over te plaatsen. Scheelt bovendien weer werk. Natuurlijk blijft er het probleem van het SM-blok passend maken op de versnellingsbak. Of andersom. Dit zal wellicht flink wat tijd in het schuurtje opleveren. Als je hier toch tijdelijk je intrek neemt, DAF heeft ooit een mooie traploos variabele transmissie uitgevonden (CVT). Helaas vooral bekend geworden als duwband voor ‘truttenschutters’, maar vergis je niet, tegenwoordig drijven dergelijke CVT-systemen zelfs tanks aan. Als je toch moet aanpassen, is deze transmissie zeker een optie. Met zo’n CVT krijg je met je SM-gemodificeerde wielen toch een powerboat gevoel. Je duwt je vloer- of handgas naar de stop en je krijgt, en houdt, direct prettige brultoeren en ‘torks’ dankzij de ‘jarretelaandrijving’. Een idee?