Verrukt dromen van-, ellenlang lullen over- en eindeloos kijken naar honderd-negen-en-negentig kilometer krabbelen op twee ijzertjes door gaten als Bartlehiem, je gelooft het niet. Stumpers. Het kan anders. Zelfs in ’63 kon het al. Bevroren doorkrassen voor een blikje? Was toen in een Zweedse Aktiv Snow Trac reeds een leuk ritje geweest. Had je nu nog tenen en vingers gehad. Sukkel. Het kan met karrenvrachten vet cool-kekke pk’s op ski’s, wielen, tracks of props, maar nee, wij willen op ijzertjes blijven afzien. En dat zien. Gek.
Lars Larsson uit Zweden ontwierp hem. Aktiv Fischer bouwde hem vanaf 1957 tot 1981. De Snow Trac. Niet alleen boerenlullen kwamen er mee weg, iedereen kon het. Met een eenvoudige VW-boxer als aandrijving. Klunen was dus vanaf 1957 al volkomen overbodig geweest. Zot.
Eigenlijk al eerder. Prettig mobiel de winter doorkomen zonder kleumende, enkelverzwikkende activiteiten kon al in 1939. In de Antarctic Snow Cruiser (hier video’s). Woog 34 ton en deed desondanks 48 km/u. Als het moest 8000 kilometer lang. Maar nee, wij krabbelen tot op de dag van vandaag houterig nors op doorlopertjes de winters door. Voor een bordje warme groene smurrie. Dol.
Doe ‘s normaal man. Waarom klapperen op metaal als er ook in metaal geklapt kan worden? Neem nou zo’n Ski-Doo MX-ZX. Daar kun je een Rotax E-TEC 800R het klapwerk laten doen. Met 164 pk. Wat trekken jouw verstijfde ledematen? Met krantenwikkels een kwart dwergpony? Ge-wel-dig. Tot je in een wak kwakt. Maf.
Prachtige weidse witte velden, heuvels en dalen om overheen te glijden, maar wij proppen liever samen op bevroren prutslootjes. En dat hoeft helemaal niet. Als je van proppen houdt, kan het ook in zo’n Tsjechische Snow Glider. Daar gebeurt het achter je. Stap in, ga zitten, doe de klep dicht en de witte hel wordt een hemel.
Ski-Doo
Tracken
Proppen