Business

Brulding van de Week: Morgan vs Morgan

05-04-2012 10:30

Zoek in bovenstaande foto de verschillen. De een is een 1931 Morgan Aero Super Sport (foto van conceptcarz), de ander een 2011 Morgan Threewheeler (of 3-Wheeler). Ging de DeLorean vorige week terug naar de toekomst, Morgan haalde het verleden naar voren. Het verleden van de cyclecar. Morgan mag dan de bekendste zijn in deze categorie, de fabriek van Harry Morgan was niet de enige die driewielers bouwde. Verre van, zoals wiki laat zien. Harry’s kleinzoon Charles lanceerde de verse cyclecar op de Genève Motorshow in 2011, en liet veel bij het oude. Daar zijn goede redenen voor. Want: ‘no car captures the feeling of flying quite like a 3-wheeler Morgan’ – zeggen ze bij de fabriek.

Dus prijkt op dezelfde vormen weer een V-twin voorop. Niet langer een John Alfred Prestwich V-Twin, maar een van S&S, waarvan de ruwweg dubbele inhoud (1976 cc) een twinportie paarden levert. Om vreemd genoeg niet sneller te gaan dan op J.A.P-vermogen, waar tot 185 km/u mee werd gehaald. Wellicht wordt het boven deze snelheid iets te veel vlieggevoel. Daar komen gaat op S&S-power wel sneller dan vroeger. Morgan houdt het op ongeveer 4,5 seconden om de 60 mph te passeren. ‘Ongeveer’ komt meer voor in de brochures op de Morgan-site voor de 3-Wheeler. Zoals een opgegeven vermogen van ‘ongeveer’ 80 pk aan het aangedreven achterwiel. Whatever. Trage sleurklappen smaken niet hemels vanwege hun aantal. Die laat je individueel alles geven zonder te schrokken.

J.A.P power (foto: conceptcarz)

Vlieggevoel op J.A.P (foto: conceptcarz)

Zoals wel vaker gebeurt als je ouder wordt, word je er niet lichter op. Niet dat je de kilokwabben duidelijk ziet hangen aan de nieuwe. De specs doen het evenmin vermoeden. Om te beginnen, geen houterige flauwekul. Een metalen buisframe afgewerkt met een aluminium huid. Wat niet erg zwaarlijvig klinkt. Toch zit er met ‘ongeveer’ 500 kilo (blijkt 525 kilo) ongeveer honderd kilo meer aan dan het 1931 Aero Super Sport model van tachtig jaar geleden (405 kilo). Waarin een 1096 cc J.A.P 45 pk bij 4500 tpm nodig had om je Biggles te wanen. Tot een wat dunne 120 km/u, dat dan weer wel. De nieuwe dikke geeft het pas op bij ‘ongeveer’ 115 mph. Als je dan nog niet ‘vliegt’ doe je het ook niet bij 185 mph. Of misschien juist wel. Wat vies kan tegenvallen. Zo’n Morgan 3-Wheeler is er dan ook om ongeveer het vlieggevoel te krijgen.

Ouder benzinehoofd test nieuwe


Als nieuw. Ongeveer uit 1931, een ’34 oudje


Meer nieuw vlieggevoel bij Morgan, meer oud vlieggevoel bij www.conceptcarz.com