Niet alleen de autoverkopen zitten in een diep dal, met de fietsverkoop gaat het ook niet best. De markt voor nieuwe fietsen daalde in 2011 met 1,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, met een nagenoeg stabiel gebleven omzet. Die nam met 0,6 procent af. Opvallend: verkoop via internet nam het hardst af, met bijna een derde. Dat blijkt uit een marktanalyse van BOVAG en RAI Vereniging op basis van Gfk-onderzoek onder winkels en consumenten. De cijfers: Nederland, fietsland kocht in 2011 1,198 miljoen nieuwe fietsen. In 2010 waren dat er nog 1,215 miljoen. De lichtere omzetdaling komt omdat nieuwverkochte fietsen gemiddeld wel iets duurder waren.
Dat laatste komt vooral door de elektrische fiets: de verkoop van de zogenaamde e-bike steeg van 166.000 in 2010 naar 181.000 in 2011. Mogelijk heeft de vergrijzing daar een positief aandeel in. Het aantal verkochte stadsfietsen daalde daarentegen met 2,7 procent. Sacha Boedijn, secretaris van RAI Vereniging afdeling Fietsen: “Het is mooi dat de e-bike zijn opmars voortzet. En verklaarbaar ook. Enerzijds neemt de diversiteit van het assortiment nog steeds toe, waardoor de e-bike voor steeds meer groepen kopers een aantrekkelijke optie is. Denk aan forenzen, moeders met kinderen en dergelijke. Aan de andere kant staat ook de productontwikkeling niet stil. De moderne e-bike is op allerlei manieren aan de persoonlijke voorkeuren van de fietser aan te passen. Zo kun je als fietser kiezen welke ondersteuning je wenst. Kies je voor een sportieve rit of voor een ondersteuning met een tourkarakter.”
Opmerkelijk is dat het aantal fietsen dat via het internet werd verkocht, in 2011 fors daalde. Van 129.000 in 2010 naar 93.000 exemplaren in 2011, een daling van 28 procent. Het marktaandeel van de internetfiets in de nieuwverkoop daalde daarmee van 10,6 naar 7,8 procent. Of de straatheling door studenten bij junks ook is afgenomen, is onduidelijk, alsook onwaarschijnlijk.