Gele, oranje en rode stickers en aanplakbiljetten met teksten als “tot 70 procent kassakorting”. In principe zijn dit soort teksten bijna niet weg te denken uit het winkelstraatbeeld, maar vanaf deze week is de uitverkoop bij veel winkels ‘officieel’ begonnen. Gedurende het hele jaar kan de consument echter van afgeprijsde artikelen genieten, zo bestaat er de op=op actie, mid-season sale, stickers plakken korting pakken en mooi weer korting.
Wetgeving
Vroeger, toen de uitverkoop nog bij wet geregeld was, mochten winkeliers niet het hele jaar stunten met hun prijzen. Net zoals in België nog steeds het geval is, waren er bepaalde periodes waarin artikelen zoals kleding en schoenen, afgeprijsd mochten worden in verband met het arriveren van de nieuwe collectie. Alleen bij hele bijzondere omstandigheden mag een winkelier in België toch een uitverkoop houden, maar dit moet wel tien werkdagen van te voren per aangetekende brief gemeld worden bij de federale overheidsdienst van Economie. Wat dat betreft heeft de Nederlandse winkelier het goed, want deze mag te pas en te onpas zijn artikelen afprijzen.
Nu nog verder afgeprijsd
In principe is het, in Nederland, het hele jaar door uitverkoop, maar de consument vindt het vaak nog te duur. ‘‘Nee ik wacht nog even tot de ‘echte’ uitverkoop’’ is een vaak gehoorde tekst. De ‘echte’ uitverkoop bestaat echter niet. De consument wordt keer op keer gefopt, aangezien de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. In eerste instantie prijzen veel winkeliers hun artikelen af. Dan gaat een artikel van € 109,95 naar € 89,95. Als dit een tijdje in de winkel heeft gestaan of gehangen, vaak op elkaar gepropt zodat de nieuwheid er wel af is, wordt de prijs weer teruggeschroefd naar de originele prijs en komt er een twintig procent sticker op. Dan komen de borden in de winkel te hangen met teksten als “nu nog verder afgeprijsd”, maar een snelle rekensom laat zien dat het artikel nu maar € 1,99 goedkoper is geworden.
Kom van dat geld af
Dat is geen echt koopje, maar dit wordt wel gedacht. Dus lieve consument, koop gewoon uw kleding en schoenen wanneer u daar zin in heeft, want goedkoper wordt het vaak niet. Alleen de artikelen die al jaren lang liggen te verstoffen in het magazijn worden daadwerkelijk verder afgeprijsd. Dus oude kleding die knopen mist en een paar schoenen waarvan de ene bruin is en de andere zwart, dat behoort tot de echte uitverkoop. De omslachtige regeling in België lijkt nu zo gek nog niet, aangezien de consument daar daadwerkelijk een koopje kan vinden. Het lijkt ook goed voor de economie te zijn want veel vrouwen, ja vrouwen, nemen speciaal voor de sale een dagje vrij. Dus als iedereen niet meer zo op zijn geld gaat zitten en gewoon schoenen en kleren gaat kopen in plaats van te wachten tot de nepuitverkoop dan komt dat de koopkracht ook nog eens ten goede.
CC-Foto: ‘Web Design Hot‘