Ik weet niet hoe het met u is, maar ik heb het gevoel dat de campagne in Amerika zich steeds verder vastdraait. Je kent het wel: omdat het fenomeen Amerikaanse verkiezing heel belangrijk is, blijf je kijken en analyseren. Ook al gebeurt er niet zoveel. Journalisten wroeten om misverstanden, verschillen en spanningen in de campagnes boven tafel te krijgen. Ze zitten er met een vergrootglas bovenop in de hoop iets te zien dat nieuwswaardig is. Maar er is niet zoveel. Dit gevoel heb ik als ik deze laatste weken de Amerikaanse campagne volg. Het is wat lauw loene. De echte sensatie ontbreekt.
Maar de media in Amerika en in Nederland blijven wroeten in alle kieren en komen met opgeklopte spanningen. Zo zou Obama iets niet goed gezegd hebben, hetgeen meteen wordt gehyperventileerd tot een grote blunder in zijn campagne. De inflatie van het nieuws. Nieuws dat geen nieuws is, maar wordt opgediend als een interessante dis, zoals in de Huffington Post.
Ook op twitter is het rustig. Ik volg een paar Amerikaanse campagnelui, maar ook daar zie je dat als er opwinding is, deze gespeeld is. Romney die een foutje maakt in de reactie op het foutje van Obama. Heeft Obama veiligheidsinformatie over de successen tegen Al Qaida bewust gelekt? Zijn er geen echte issues dan? Natuurlijk zijn die er! De economie bijvoorbeeld. Maar daar is weinig aan te doen op dit moment. We zitten met z’n allen te loeren naar de ontwikkeling van de economie. Per maand krijgen we door wat de banengroei is en of dat mee- of tegenvalt. Als het voor Obama tegenvalt staan de spin doctors meteen klaar om met cijfers te komen dat er onder George W. Bush enorm banenverlies was. Obama wil investeren in de publieke sector maar het Republikeinse congres ligt dwars. Dus gaat de campagne erover dat het congres dwars ligt en niet meer direct over de economie.
Het tweede grote onderwerp waar vuurwerk in zit ligt bij de rechter: de herziening van de gezondheidszorg. We moeten wachten op de uitspraak over Obamacare door de Supreme Court. Tot die tijd heb je gekken die op Obama’s plannen schieten. En dat is dan weer nieuws.
Er is een parallel met het EK voetbal. De voetbalwedstrijden worden ook dood geanalyseerd op alle kanalen voordat ze begonnen zijn. Er is bovenmatig veel aandacht voor het voetbal en de voetballers. Meer programma’s dan ooit tevoren besteden er hun tijd aan. De ene analyse na de andere vliegt je om de oren. Huntelaar of Van Persie of allebei. Zelfs Maurice de Hond houdt er een peiling over. Echt nieuws is er niet, dus wordt het kleine nieuws groot gemaakt. Maar daarmee is er ook sprake van inflatie. Je ziet op een gegeven moment het echte niet meer. De aandacht ontstaat ook niet door de gebeurtenis zelf, zodat er tien camera’s naar toe worden gestuurd. Nee, er staan tien camera’s op, dus wat er ook gebeurt onder het oog van die camera’s, we maken het per definitie tot een gebeurtenis.
Tenzij we een inval in Syrië, een oorlog tussen Iran en Israel of het ineenstorten van de Europese economie gaan meemaken, krijgen we een gehypte zomer. Een zomer die we gaan bestempelen als de belangrijkste zomer ever, alleen al omdat we er zo bovenop zitten met z’n allen.
Niesco Dubbelboer is voormalig Tweede Kamerlid voor de PvdA. In het najaar organiseert hij een reis naar de presidentsverkiezing