AMSTERDAM – Acteur Mark van Eeuwen is vanaf donderdag in de bioscoop te zien als crimineel Frans Meijer in Kidnapping Freddy Heineken, de tweede film over de ontvoering van de beroemde biermagnaat. In het najaar zal de acteur de hoofdrol gaan spelen in de musical The Bodyguard. Zes vragen aan Van Eeuwen.
Je speelt in korte tijd in twee grote films, en krijgt nu de hoofdrol in een musical. Betaalt jarenlang hard werken zich eindelijk uit voor Mark van Eeuwen?
“Ik moet wel erkennen dat ik nu eindelijk allemaal rollen speel die ik graag écht wil spelen. Dat geldt voor Rendez-vous, voor Heineken en ook voor Bodyguard. Dat is ook de reden dat ik afscheid heb genomen van GTST: ik wilde mezelf echt eens gaan ontdekken al acteur, die luxe heb ik nu. Eigenlijk moet je alleen maar dingen kiezen waar je écht achter staat.”
Stond jij nou aan de wieg van de Heineken-film?
“Ik heb een producent in Hollywood op het idee gebracht voor de film, ja. Ik was een tijdje in de VS om acteerlessen te volgen en te kijken of ik daar voet aan de grond kon krijgen. Tijdens een gesprek met een aantal mensen kwam Heineken ter sprake en vertelde ik over de ontvoering. Die producent heeft toen contact gezocht met Peter R. de Vries, die er een boek over had geschreven.”
Peter R. de Vries was van tevoren euforisch, maar is minder blij met het eindresultaat en heeft dat niet onder stoelen of banken gestoken.
“Peter mag zijn mening hebben. Ik vind het een hartstikke goede film geworden, en ik ben heel trots op het eindresultaat. En verder wil ik geen woorden aan zijn tirade vuilmaken. Hij is van het begin tot het eind bij het maakproces betrokken geweest.”
Is er een groot verschil tussen het draaien van een Nederlandse productie of een grote Hollywood-film?
“Dat vond ik wel meevallen. Uiteindelijk hebben we de film gemaakt met een klein groepje acteurs, en de meeste scènes zijn gedraaid in een studio. Het voelde best intiem. Uiteindelijk gaat het verhaal niet over die enorme ontvoering, maar over de teloorgang van een vriendschap. En het was geweldig om met de Champions League van acteurs te mogen werken, zoals Anthony Hopkins en Sam Worthington.”
Je hebt nog nooit in een musical gestaan. Hoe kwamen de makers van The Bodyguard bij je terecht?
“Ik ben gevraagd om auditie te doen, zo simpel was het. Ik wilde altijd al graag iets bij Stage gaan doen, en ik vind het een fantastische rol om te spelen. Onder alle spektakel is het een prachtig verhaal over een onmogelijke liefde.”
In de Engelse versie mag de Bodyguard één nummer zingen. Dat karaoke-lied is er in Nederland uitgehaald. Jammer?
“Is dat zo? Dat wist ik niet eens joh. Ik weet wel dat ze op zoek waren naar een acteur die niet perse hoefde te zingen. Maar ik was de uitdaging heel graag aangegaan.”