Business

Brulding van de Week: Aston Martin Vanquish

20-06-2012 16:27


(foto: Aston Martin)

Vaak gaat het in deze rubriek om iets gerijpts, iets dat uitgroeide tot edelmetaal. Soms wordt edelmetaal echter als edelmetaal geboren. Vooral in Italië, een kweekvijver voor edelsmeden. Vandaag echter niet. Vandaag kwam het uit Groot-Brittannië en het edele heet Vanquish. Een nieuwe Super Grand Tourer met herkenbare familietrekken. Uit de begeleidende teksten bij Aston Martin spreekt een ingetogen Brits gevoel voor understatement. Vanquish betekent ‘overwinnen’ en met zo’n naam kun je het jezelf permitteren om arrogant te zijn. Toch neemt Aston Martin het gas bij elke victoriespurt iets terug. Ga zitten voor dit object vol ‘measured agression’, deze ‘brutal yet beautiful, ferocious yet docile Vanquish’, en ‘prepare to be seduced’. Meer technisch gesproken, bereid je voor om te worden geëxtrudeerd.


(foto’s: Aston Martin)

De Vanquish wordt namelijk deels gemaakt van geëxtrudeerd aluminium. Een vormgevingstechniek voor kunststoffen en metaal. Je betreedt de gelijmde aluminium en koolstofvezel composiet Vanquish door geëxtrudeerde deuren. Waarna je plaats neemt op leer of alcantara in een interieur met One-77 trekjes en techniek. Van daaruit start je de 5935 cc metende all-alu variabel getimede quad cam V12 van 565 pk bij 6750 tpm. Niet direct natuurlijk. Je wilt eerst even het inwendige opsnuiven. Misschien zelfs wat met de Bang&Olufsen boordsound spelen. Natuurlijk kun je dan beter thuis blijven, want de echte muziek zit voorin. Om zelf zesvoudig gelimiteerd slippend te partitueren met de Touchtronic 2 automaat die je een klankbereik geeft tot 295 km/u, met een ton-octaaf dat in 4,1 seconden bereikt wordt volgens Aston. Newton doet bij 5500 tpm met 620 meter mee. Altijd een fijne vent om dik aan boord te hebben.


(foto’s: Aston Martin)

Waar de overwinnaar eveneens dik in zit, zijn de katalysatoren. Zes stuks in een roestvrije omgeving om de measured agression zuiver te houden. Voor Jolande, zeg maar. Zij mag zich ook verheugen op het feit dat de Vanquish natuurlijk ademhaalt. De lucht wordt er niet onderdrukt ingeperst. De Vanquish zal verder meer volk onderdak kunnen verlenen dan hetgeen alleen mogelijk is in een semi-egoïstische tweezitter. Dit is wel het hoofdmodel, maar er komt eveneens een 2+2 versie waar vier mensen een plek in kunnen vinden. Wellicht achterin na enig zoeken, met wat ruimtelijk klassenverschil. Voor hun boodschappen heeft de bagageruimte vloeibaar uitgedrukt ‘368 liter’ plaats. Over liquide gesproken. Hoewel je in dit segment niet naar de prijs vraagt, anders ben je vermoedelijk geen koopmateriaal, geeft Aston Martin voor de Vanquish een prijssuggestie van £189.995.