In april dit jaar kreeg de Bundeswehr de eerste Puma’s uit een order voor 350 stuks. De Puma, of Schützenpanzer PUMA zoals dit voertuig heet bij PSM GmbH, een Krauss-Maffei Wegmann/Rheinmetall consortium, wordt internationaal aangeduid als Armoured Infantry Fighting Vehicle (AIFV of IFV). Op z’n Hollands, een gepantserd infanterie gevechtsvoertuig (IGV). De Puma, ‘nieuw’ sinds 2002, toen ontwikkeling definitief begon, is technisch tien tot twintig jaar jonger dan Neerlands nieuwe IFV, de CV9035NL. De eerste Zweedse CV90 versies gingen al in 1993 in productie.
Pantsering
Dat de Puma een recentere ontwikkeling is zie je onder andere terug in de pantserdetails. Hoewel CV90 versies ook gebruik maken van deels modulair meerlaags composietpantser, zijn de gebruikte metaallegeringen en (keramische) composieten in de Puma geavanceerder. Waar opgewaardeerde CV90s voorzien kunnen zijn van de in Duitsland ontwikkelde MEXAS (Modular Expandable Armor System) familie van composietpantser, is bij de Puma het opvolgende AMAP (Advanced Modular Armor Protection) pantser geïntegreerd. AMAP maakt onder meer gebruik van nanotechnologie voor de beschermende metaallegeringen (zoals aluminium-titanium) en keramische pantsercomponenten. Dat het maken van steeds sterkere en lichtere legeringen een black art lijkt, illustreert men bij c2w.nl, waar ze jubelen over high entropie alloys, en verwijzen naar een Materials Research Letter waarvan het uittreksel vermeldt:
A low-density, nanocrystalline high-entropy alloy [-] The alloy has an estimated strength-to-weight ratio that is significantly higher than other nanocrystalline alloys and is comparable to ceramics [-].
Mogelijk kun je er als leek geen touw aan vastknopen, maar je weet wel dat je in jouw IFV tonnen alu-titanium nanokristalmetaal en superkeramiek verwerkt wilt zien. Wat AMAP pantsertelgen meer in huis hebben. Die de Puma aan boord heeft, of vanwege het modulaire karakter van het pantser, kan krijgen. Ondanks deze sterkere, maar lichtere zaken weegt een Puma opgetuigd met elke pantserbit 43 ton. Uitgekleed (voor luchttransport) 31.5 ton. Hetzelfde als de Nederlandse CV90. Deze moet het ondanks het voorbereid zijn op de aanbouw ervan, zonder AMAP stellen, en beschikt evenmin over aanvullende MUSS. Wat weer voor Multifunctional Self protection System staat. Een (uv-laser) detectie- en misleidingssysteem tegen geleide (antitank) wapens. De Nederlandse CV90s beschikken vooralsnog alleen over passieve (laser)detectiesystemen die rookgranaatwerpers aansturen en de geschutstoren automatisch richting de bedreiging draait als deze optie actief is.
Een nagelnieuwe productie Puma (foto: Bundeswehr -Marco Dorow)
De hardware, met voorop de 30 mm loop de mondingsreferentie en munitie-programmeermodule (foto: Rheinmetall)
Aandrijving en prestaties
Waar de CV9035 een 16 liter metende Scania V8 turbodiesel van 816 pk heeft voor een officiële topsnelheid van 70 km/u, gebruikt de Puma een 11 liter MTU V10 turbodiesel van 1088 pk om ook op 43 ton 70 km/u te blijven halen. Het opgegeven rijbereik op de weg bedraagt voor beide voertuigen 600 kilometer.
Bewapening en uitrusting
De CV9035NL doet het met een 35 mm kanon dat samen met een coaxiaal 7.62 mm machinegeweer in een door twee man bediende toren zit. In de Puma bedienen twee man op afstand een toren met een 30 mm kanon geflankeerd door een 5.56 mm machinegeweer. De kleinere kalibers worden in de Puma wel aangevuld door een houder voor twee geleide SPIKE-LR ‘fire-and-forget’ raketten met een bereik van 4000 meter. Nederland gebruikt de SPIKE-MR als GILL (bereik: 2500 meter), maar deze vormen geen onderdeel van de CV9035NL wapenuitrusting.
Beide kanonsystemen zijn net als de richtmiddelen gestabiliseerd om accuraat rijdend vuren mogelijk te maken. Beide gebruiken een digitale vuurleiding dat met laser doelafstanden meet. Ook de nachtzichtapparatuur is vergelijkbaar, hoewel de Puma’s ‘chips&bits’ wat jonger en daarmee iets sneller of helderder zullen zijn.
De kanonsystemen hebben verder dezelfde vuursnelheid van 200 spm en beide kunnen programmeerbare muntie verschieten waaronder KETF (Kinetic Energy Time Fuse). Het schootsbereik van de kanonnen is met 3000 meter eveneens identiek, al zal de 35 mm munitie iets krachtiger zijn.
Zweedse CV9040C in 2012, een nieuwe uitvoering met o.a. AMAP (foto: wiki-de, upload van Jorchr)
Infanterie
IFVs zijn er om infanterie mee te vervoeren, en om deze met hun boordwapens bij te staan. Waar de CV9035NL naast de driekoppige voertuigbemanning een infanteriesectie van zeven man (m/v) kan meenemen, vinden er in de Puma maar zes een plek. De huidige Marder, die de Puma moet aflossen, neemt zeven man infanterie mee. Wat betekent dat westerse infanterieformaties, die sinds WOII steeds minder talrijk kunnen uitstijgen, het in Duitsland met de Puma nog krapper zullen doen. Waar een Duitse panzergrenadier in de zestiger jaren samen met circa 35 maten uit een infanteriepeloton met vier M113s sprong, waren dit er vanaf de 70’er jaren met de komst van de Marder nog hooguit 27, en nu met de komst van de Puma kan hij uitgestegen op nog maar maximaal 23 maten rekenen.
Duitsland kent voor pantserinfanteriebataljons eenzelfde organisatie als Nederland, en telt eveneens 44 IFVs per bataljon (nog twee bataljons voor Nederland). Twee hiervan behoren tot de staf, de overige 42 zijn verdeeld over drie gevechtscompagnies met elk 14 IFVs, verder onderverdeeld in drie pelotons van vier, plus twee voor commando&ondersteuning. Daarmee telt een Nederlandse CV9035 pelotonsformatie uitgestegen theoretisch* maximaal vier man meer dan een Duits Puma-peloton. Wel heeft ‘ons’ extra viertal het samen met de rest erg druk om het geringere aantal SPIKE/GILL raketten te compenseren. Ook zullen ze vaker bidden om tankondersteuning. Van echte tanks. Zoals de Leopard 2A6, waar je verkocht of opgeslagen niets aan hebt.
Meer Puma bij PSM. Bij de Bundeswehr meer over de introductie ervan. De Limburgse Jagers -inmiddels omscholend naar licht- verstrekken aanvullende CV9035NL info in pdf. Als het daar niet staat heeft Dutch Defense Press het mogelijk wel. En anders wiki-nl, dat een keer prettig breed mil-technisch op de hoogte is, en flink uitpakt met de CV90.
*Praktisch geen 4 x 7 = 28 man, zoals dit .pdf artikel over de CV9035 pelotonstructuur beschrijft.
Voorserie Puma (vijf loopwielen, heden zes)
De huidige Marder
CV9035NL
Titelfoto: Schützenpanzer PUMA (foto: Rheinmetall press picture)