Weten & Tech

Meeste bedrijven snappen Social nog steeds niet

08-07-2012 15:16

De zomertijd is voor veel organisaties een periode van heroriënteren. Soms ook uit noodzaak even een stapje terugdoen in de bedrijfsactiviteiten en zien waar ‘we’ nu staan. Je kunt er nog lang over discussiëren of dat nu echt nodig is, zo’n ‘komkommertijd’ in het bedrijfsleven, maar het maakt het allemaal wel lekker overzichtelijk. In de zomer van 2012 kijkt menig bedrijf nog eens naar de online activiteiten en vraagt zich af “Hoe werkt dat nu eigenlijk, dat ‘social media’?”. Die vraag hebben we natuurlijk eerder gehoord, en het is dus ook zeer opmerkelijk dat deze vraag nog steeds zo’n grote rol binnen veel organisaties speelt.

Nieuw
De nieuwigheid is er nu toch wel een beetje af, zou je zeggen. Hoewel het voor de hand ligt dat nog niet iedereen “met social media is begonnen”, zou je toch denken dat de meeste vragen inmiddels andere richtingen op gaan. Inderdaad gaan sommige voorlopers inmiddels verder en denken na over nieuwe vormen van ‘kapitaal’ of ‘kapitaal vergaren’ of nieuwe manieren van het presenteren van informatie, de meeste artikelen zijn echter nog te herleiden naar een “hoe ga ik hier mee om?”. De fout zit hem natuurlijk in dat “met social media beginnen” en zelfs in het “social media gebruiken”. Niemand die zich afvraagt hoe hij ‘spraak’ nu eens kan gaan gebruiken voor zijn bedrijf -of ‘communicatie’ als u een minder flauw voorbeeld wilt- maar in deze algemene termen wordt er wel over social media gesproken.

Algemeenheden
Op het gevaar af ook een zoveelste stuk met adviezen over het “gebruik van” te worden, hameren we er dan nog maar eens op dat spreken in algemeenheden over social media je geen enkele praktische tips meegeeft. Een algemene beschouwing over sociale relaties vormen is wél aan te bevelen, maar het blijkt telkens weer dat veel lezers daar dan geen conclusies uit weet te trekken. In plaats daarvan zien zij de beschouwing op zich als het advies, een gevolgtrekking die natuurlijk nergens toe kan leiden. Dat dit ook geen pleidooi is voor de micro-management adviezen die aangeven hoe je precies een tweet moet samenstellen mag duidelijk zijn: het gaat om de conclusies die je zelf als organisatie kunt trekken uit de combinatie van ‘social’ en jouw doel.

Dat social media op zich niet je doel is veronderstellen we dan maar gemakshalve even als bekend, enkele praktische tips over de werking van netwerken zijn altijd welkom, maar die zijn zelfs niet eens het begin van je sociale activiteiten. Wanneer je je in die vakantieperiode dan toch eens wilt bezinnen, kun je beter nagaan in welke markten je nu actief bent, en wat daar je doelen ook al weer binnen waren. Uiteindelijk borduurt ‘social media’ voort op vragen die je altijd al had “Wie wil ik bereiken, en waar mee?”, in aanvulling daarop geldt nu -inderdaad meer dan ooit- ook de vraag “Wie wil mij bereiken?”. Nou, dat is toch een complexiteit die voor elk roestig organisatietype nog wel te behappen valt.

Het gaat in social media dus níet om ‘er bij zijn’, al is de eindconclusie misschien vaak dat je er toch ook bij moet zijn om iets anders te bewerkstelligen. De manier waarop men nu nog vaak naar ‘effectief gebruik van’ kijkt is op een manier waarop “social media” het totale speelveld is, terwijl ze slechts het instrument moet zijn om op het veld te kunnen, en soms mógen, spelen. Dat kan toch heel anders.

CC-Foto: Bruno Girin