Mode, daar hielden we altijd al van. Daarom is ons personeel ook altijd tot in de puntjes gekleed en zijn de uniformen door designers ontworpen. Maar om in 2020 100% van ons afval te recyclen of hergebruiken, moeten we ook creatief zijn en zijn we nog wat dieper in fashion gedoken.
Afvalrecycling en hergebruik is een van KLM’s pilaren in haar corporate responsibility beleid. En het liefst benutten we gebruikte materialen op een innovatieve wijze waardoor er waarde wordt toegevoegd aan de ontstane nieuwe producten. Upcycling noemt men dat. Een voorbeeld is het tapijt voor de World Business Class waarin oude KLM-uniformen van stewardessen zijn verwerkt.
Wij werken graag met Nederlandse ontwerpers. Marcel Wanders, Victor & Rolf, Hella Jongerius. Dutch design spreekt internationaal aan. Om onze nieuwe World Business Class (WBC) onder de aandacht te brengen, hebben we 14 studenten van de Design Academy Eindhoven gevraagd om prototypes te ontwikkelen van producten die geschikt zijn voor vliegreizen. Deze prototypes moesten tenminste voor 70% bestaan uit materialen afkomstig uit de oude WBC-inrichting. En dat gebeurde. Plastic, tapijt, schermen, alles werd gebruikt.
De samenwerking tussen KLM en MOAM is een ander aansprekend voorbeeld. MOAM is een non-profit collectief dat een podium biedt aan jonge modeontwerptalenten in Nederland. Martijn Daniel Nekoui, oprichter & CEO MOAM en Frank Houben, KLM’s Global Brand Director sloegen de handen ineen. MOAM focust op innovatie en duurzaamheid. KLM heeft dit al jaren in de genen. De ideale basis voor een verrassende, nieuwe collectie.
Het vijftal ontwerpers van MOAM kreeg de kans om te werken met materialen uit KLM’s ‘Scrap plaza’. Scrap plaza is onderdeel van een hangaar op Schiphol-Oost waar allerlei gebruikte vliegtuigmaterialen worden verzameld. Er is van alles te vinden zoals motoronderdelen, stoelhoezen en vliegtuigriemen. En voor deze ontwerpers een plek vol inspiratie.
Ze gebruikten een selectie van KLM-materialen in een deel van de unieke collectie van handgemaakte kleding. Leren hoofdsteunen zijn verwerkt in de stof van een jurk en motoronderdelen zijn als decoratieve elementen op een gilet geborduurd. In totaal zijn er 24 verschillende ‘looks’ ontstaan, 18 voor vrouwen en 6 voor mannen. Verschillende prominenten uit de Nederlandse mode-industrie hebben het kwintet begeleid tijdens het hele proces. Naast Mart Visser en stylist Frans Ankoné, ook Claes Iversen. Voor de minder fashion bewuste lezers: dit is de ontwerper waar ook koningin Maxima een fan van is.
Het eindresultaat, aldus Nekoui, is geïnspireerd op de Gouden Eeuw in Holland. De kleuren van de collectie zijn diep en rijk, de vrouwenkleding zeer vrouwelijk, geportretteerde neklijnen en korsettailles. Mannen kunnen kleding verwachten gemaakt met klassieke kleermakerstechnieken en veel structuur. Ook is de nieuwe collectie een hommage aan KLM’s eigen mode-identiteit.
De collectie is vertoond tijdens een catwalkshow op 3 juli in de Passage van het Rijksmuseum. Daarna is het nog een maand te bezichtigen in het Park Hotel in Amsterdam. Helaas zijn de stukken op zich niet te koop, maar MOAM ontwierp binnen deze collectie ook een limited-edition sjaal met exclusieve print, die nu ook speciaal verkrijgbaar is via de online shop van KLM.
Frank Houben, KLM Global Brand Director
Bezoek klmtakescare.com om meer te vinden over recycling, upcycling, biobrandstof, sociale programma’s en andere duurzame initiatieven van KLM.