“Ik moest laatst mijn kinderen uitleggen waarom er mensen zijn die naar de radio luisteren,” vertelt jeugdonderzoeker Paul Sikkema van onderzoeksbureau Qruis. “Daar begrepen ze echt geen bal van. ‘Je kan op Spotify toch zelf kiezen wat je wilt luisteren?’ Dat geldt ook voor televisie. Wat veel mensen zich nog steeds niet realiseren, is dat er geen gebrek aan media voor jongeren bestaat. Er is eerder een overvloed! En op YouTube en Netflix is dat aanbod tegenwoordig ook nog eens kwalitatief hoogwaardig.”
Er is dus een onderzoeksbureau voor nodig om tot de conclusie te komen dat NIEMAND van de jeugd nog naar de NPO wil kijken (terecht). Maar meneer Sikkema kan hoog en laag springen, bij de NPO zullen ze voor eeuwig weigeren de realiteit te accepteren. Zo rolt de NPO. Al sinds haar oprichting in circa 1462.
“Mediakenner en oud KRO-mediadirecteur Ton Verlind windt er geen doekjes om. ,,Het beleid was altijd al om meer jonge kijkers trekken. De conclusie is iedere keer weer dat succes in verjongen uitblijft. Al 15 jaar lang! Uit elk onderzoek blijkt dat de jeugd niets meer heeft met tv en Hilversum lijkt zich daar niet bij te willen neerleggen. Ze blijven daar krampachtig in termen van televisie denken. Hoe ze iets naar online kunnen vertalen, gebeurt daarna pas. Het is een heilloze weg.” Verlinds conclusie: ,,De NPO vindt geen aansluiting meer bij jongeren, de visie in Hilversum staat te ver van hun belevingswereld. Misschien moeten ze het budget van het derde net gebruiken voor internet en dáár hun taak vervullen. Tv is een instrument, geen doel!”
Ook oud-NPO-baasje Ton Verlind zegt nog maar eens wat vrijwel iedereen buiten Het Reservaat al jaren weet: de jeugd kotst televisie en radio uit en de NPO al helemaal. Maar ja, de realiteit is hier beneden, de NPO is daar boven in de Ivoren Torens.
“Het concept van 4JIM is ook heel slecht,” gaat Sikkema verder. ,,Het heeft een ontzettend clichématig concept en zet jongeren te makkelijk weg als een feestgeneratie. Kijken naar een kopie van je eigen leven is nou niet per se heel boeiend. Bij de NPO staat een maatschappelijk relevant thema voorop. De jeugd is naast series ook weg van games, blogs, films en festivals. Dat type amusement voelt toch wel heel ver weg van wat de publieke omroep doet.”
Het onderzoeksbureau nogmaals voor de klap op de vuurpijl. Hier staat vrij vertaald: “Jongeren zijn nou eenmaal geen dichtgetikte babyboomers en hebben lekker hele dikke schijt aan dat achterhaalde NPO-gelul over maatschappelijk verantwoordelijke thema’s dus nog veel succes met jullie moralistische pathetische leventjes lachwekkend verschillige NPO-bejaarden.”
“„De Grieken”. Houd erover op. Nederlandse media hebben collectief de gehele Griekse bevolking op de korrel, hoewel de Griekse regering of Griekenland bedoeld wordt. „De Grieken” betekent een stigmatisering, waarmee in Nederlandse nieuwsverslaggeving, ook in NRC Handelsblad, gemakshalve een heel volk wordt weggezet. „Onbetrouwbaar volk”. „De Grieken” likken net als „de Nederlanders” de wonden van fouten van hun regeringen. Zo hebben „de Nederlanders” een schuld opgelopen door de aankoop van ABN Amro, de Betuwelijn, de verzakkende HSL, het Fyra-debacle, foute overheidssoftware enz. Ik draag daar persoonlijk geen schuld aan, wil er ook niet generaliserend op worden aangesproken. Ik pleit daarom voor een duurzaam en exclusief gebruik van de term „Griekenland”.”
Ingezonden brievenschrijver Gert Ruijer in NRC Handelsblad over het gebruik van het woord ‘Grieken’.
“The world is a much more dangerous place today than it was yesterday. (-) In the coming decade, the deal will reward Iran, the terrorist regime in Tehran, with hundreds of billions of dollars. This cash bonanza will fuel Iran’s terrorism worldwide, its aggression in the region and its efforts to destroy Israel, which are ongoing. (-) Israel is not bound by this deal with Iran and Israel is not bound by this deal with Iran because Iran continues to seek our destruction. We will always defend ourselves.”
De Israëlische premier Bibi Netanyahu over de atoomdeal die onder meer de Amerikaanse president Barack Obama sloot met Iran.
Akkoord met Iran leidt tot miljarden extra voor hoofdsponsor terrorisme Iran. Onbegrijpelijk. Leidt tot meer splijtstof in explosieve regio.
— Elbert Dijkgraaf (@elbertdijkgraaf) July 14, 2015
SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf is ook weinig ingenomen met de deal.
Middag/avonddienst. Er bewust van zijn dat vaak het ‘politieoptreden’ de media haalt.. De aanleiding vooraf niet 😉 pic.twitter.com/nYDHiDEBWG
— Johan Dubbeldam (@POL_JDubbeldam) July 14, 2015
Het is allemaal de schuld van de media, meent politieman Johan Dubbeldam.