Verkiezingen worden uitgevochten op het slagveld van de media. Baby’s kussen en handjes schudden met echte kiezers is natuurlijk leuk, maar dat hou je geen 17 miljoen keer vol. Bovendien stemmen baby’s niet. Sociale media zijn ook leuk, maar voorlopig is het nog ondersteunend aan mainstream media als radio, tv en kranten. Alleen jammer dat die nare media zo gekleurd zijn. Meestal rood. Gelukkig gaf de Telegraaf de lijsttrekkers van de zes grootste partijen carte blanche om zelf twee pagina’s te vullen in de krant van 27 augustus.
Het is een interessante krant geworden, want zonder redactieslag, invalshoek of frame van het medium, kan een partij zich profileren zoals zij wil overkomen. Voor de inhoud kan u de krant dus weggooien. Niet alleen omdat het de Telegraaf blijft, maar ook omdat u die uiteraard al kent uit de programma’s van de partijen.
Stemgevoel
In onze mediacratie is het beeld belangrijker dan das ding an sich. En voordat u nu moord en brand roepend de media en de consumptiemaatschappij de schuld geeft: zo zijn mensen nu eenmaal. Keuzes maken we met het hart, niet met hoofd. De zes partijen laten in de Telegraaf mooi op een rijtje zien waar mensen op stemmen.
It’s my party
Wie de verkiezingsposters heeft gezien, weet al wat het unique selling point is van elke partij: de lijsttrekker. Nagenoeg elke partij heeft als poster de slogan, de partijnaam, het lijstnummer en een close-up van de lijsttrekker. Mensen kiezen mensen. Dus hoe vaak hebben de lijsttrekkers zichzelf in de Telegraaf gezet?
Mark Rutte: 2x
Geert Wilders: 2x
Diederik Samson: 3x
Sybrand Buma: 4x
Emile Roemer: 5x
Alexander Pechtold: 11x
Kijk, dat is nog eens profileren. Wat snapt Alexander beter dan de rest? Zelfs bijna beter dan alle anderen bij elkaar?
Alexander: 11x
Al ‘t anders: 16x
Sterker nog, bijna iedereen begaat de fout om ook Rutte op zijn pagina te plaatsen. Allemaal reclame voor de tegenpartij. Zelfs Pechtold doet er aan mee. Maar goed, dan nog wint hij:
Alexander: 11x
Mark: 5 en een half x
Overigens: die ‘half’ is te danken aan eindredacteur Geert. Iedereen die nog twijfelde of de PVV haar aanhang nou echt oogst door angst te zaaien, kan de dragende foto van hun pagina bekijken. Een grote fotosoep van Roemer en Rutte. Dat moet de kiezer niet willen, is de boodschap. Geen foto van wat de kiezer wel zou moeten willen, maar het tegenovergestelde.
Zeg het met woorden
Pechtold wint dus de ilovemyself-parade. Maar wint hij daarmee ook de verkiezingen? Ipsos Synovate heeft de verkiezingsposters geanalyseerd. En welke was de beste? Die van de VVD. Geen foto van Rutte, maar tekst. Met inhoud enzo. Dus blijkbaar was Mark zo gek nog niet met maar twee foto’s van zichzelf in de verkiezingskrant. En waren de anderen zo gek nog niet door Mark alsnog op hun pagina te plaatsen.