NEW YORK – De reclamegoeroe op wie de serie Mad Men is geïnspireerd, wil zelf een tv-serie maken. Die moet gaan over de wilde reclamewereld in de jaren zeventig. De reeks moet 'Mad Men zo braaf laten lijken als een kinderboek'. Dat zegt de legendarische reclameman Jerry Della Femina tegen NY Post.
Matthew Weiner, de bedenker van Mad Men, heeft altijd gezegd zijn succesvolle serie te hebben bedacht na het lezen van Della Femina's boek over de reclamewereld From The Wonderful People Who Gave You Pearl Harbor. De titel verwijst naar een nepslogan voor het Japanse merk Panasonic.
De reclamemaker ziet het helemaal voor zich: "Mad Men ging over de jaren vijftig en zestig. Mijn serie gaat over de waanzinnige jaren zeventig, toen reclame maken nog leuk was." Hij vertelt over de gekke dingen die er toen gebeurden in zijn bedrijf. Zo was er een sekswedstrijd, waarbij alle medewerkers stemden op collega's met wie ze wel eens seks wilden hebben. Ze konden stemmen op de categorieën man, vrouw, homo en triootje. De winnaars werden elk jaar bekendgemaakt tijdens een etentje in een Mexicaans restaurant 'waar het er altijd nogal wild aan toeging'.
Op kantoor werd ook soepel omgesprongen met de omgangsvormen. Zo had een medewerkster een briefje opgehangen op de mannen-wc's: "Ik ben net als het warenhuis Bloomingdale's. Elke avond na negen uur open!" Een cliënt die het bedrijf bezocht, keek daar vreemd van op. Maar er werd volgens Della Femina ook hard gewerkt: "Het was niet alleen gekkigheid. Iedereen bedacht geweldige campagnes. Het was niet zo dat Jon Hamm binnen kwam lopen en zei dat hij een openbaring had gehad."