Leven

Welke student redt de UvA van SIS?

13-12-2011 14:00

Als je dacht dat Blackboard de Satan onder de educatiesystemen was, dan ken je SIS nog niet. Het zogeheten Studenten Informatie Systeem voegde een aantal eerdere applicaties samen om inschrijving en studentenadministratie te faciliteren. De UvA waarschuwde al bij de invoering afgelopen juni dat het belangrijk is om te weten dat er “ongemakken” kunnen ontstaan bij SIS. Dat was het understatement van de eeuw. De invoering van SIS kostte ruim 14 miljoen, evenveel als het aantal klachten dat binnen stroomde. Waren die problemen onvoorzien? Nu wel, in Leiden werken ze al meer dan een jaar met het systeem en ook daar was het een en al ellende. Totdat een slimme student verlossing bracht.

Derdejaarsstudent Hans Pinckaers redde daar de wereld door een website te maken die als een laag om SIS heen wordt gelegd, waardoor de hele interface verandert. Extra voordeel: de winkelwagen (ja, in SIS ‘koop’ je vakken) is geautomatiseerd – het grootste probleem van SIS. Pinckaers deed er slechts drie uur over om de site te maken. Drie uur! Dat is korter dan de gemiddelde wachttijd aan de onderwijsbalies tijdens inschrijfweken. Ondanks zijn studie geneeskunde blijkt Pinckaers een ware whizzkid. Hij maakte eerder ook al een iPhone-app waarmee je bibliotheekboeken kunt verlengen en zoeken.

De brandende vraag is nu: wanneer gaat Pinckaers de UvA redden? Voorlopig niet, schrijft studentenmagazine Folia. Pinckaers zegt daar: “Zelf heb ik geen tijd om de hele code te gaan herschrijven voor de HvA-UvA. Maar als er een student is die deze taak op zich wil nemen, dan ben ik bereid graag te helpen. De basis van het systeem in Amsterdam is verder hetzelfde als dat in Leiden.” Aan de bak dus, UvA-studenten. Save the SIS, save the world.