Het probleem van het Nederlands onderwijs: de kans om te falen

21-12-2011 12:55

Onderwijsfraude als dagelijkse kost. Het lijkt of de beerput de andere beerput aantikt, en als domino steentjes het hele onderwijsstelsel van ROC, HBO en Universiteit langzaam maar zeker omvallen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren, vraagt u zich af? Dagelijks veel analyses van onderwijsbobo’s die zaken aanwijzen als; te weinig kwaliteitscontrole, te veel schaalvergroting, te weinig toezicht, te dure managers met hele andere visie op onderwijs als “de man/vrouw in de klas”. Het echte probleem is echter dat iedereen in onze maatschappij een kans krijgt. En dan bedoel ik niet dat niet iedereen een kans verdient, maar iedereen verdient een kans, dan wel om te slagen; maar ook om te falen.

Het falen is niet meer aanwezig in onderwijsland. Iedereen haalt alles, en dat is het probleem. We stoppen allang niet meer voor incompetentie, men accepteren het als dagelijkse realiteit. Liefst upgraden we een matige scholier/student naar volwaardig lid, om zo desbetreffende persoon het naar de zin te maken. En we slapen er beter door, want goede daad van de dag.

Bij kwaliteitscontrole hoort ook dat sommige leerlingen het niveau niet halen en dus naar een lager schooltype moeten uitstromen. Op alle niveaus. Helaas worden scholen daarvoor gestraft. Want minder diploma’s betekent minder financiering.
Middelmatige leerlingen moet harder werken, of wegwezen. Dit geeft de gemiddelde student/scholier een prikkel om door te gaan. Dit creëert prestige. Dan wordt er iets geleerd. Een onderwijsinstelling moet leerlingen opleiden, die ook opgeleid willen worden, die niet willen, of ondermaats presteren moeten verwijderd worden. Simple as that.

Wouter van Kempen is vorige maand afgestudeerd Bachelor of Commerce aan de Hogeschool Zuyd in Maastricht en Bachelor of Arts w/honours International Business aan de Anglia Rukin University of Cambridge. Hij gaat nu verder studeren aan de K.U. Leuven.