Online platform ThePostOnline biedt nieuws en opinies en is met ruim 700.000 maandelijkse bezoekers een succesvolle site. ThePostOnline is voortgekomen uit DeJaap, opgericht door Bert Brussen. DeJaap zelf was ontstaan als reactie op opiniesite Joop.nl, een initiatief van de VARA onder leiding van Francisco van Jole.
De site wordt geleid door Bert Brussen en Bas Patternotte. Bert Brussen: “Ongeveer veertig procent van de content wordt door ThePostOnline zelf gemaakt. We maken ook gebruik van de diensten van het ANP en daarnaast hebben we een hoop inzendingen van columnisten. Zelf schrijf ik niet zoveel. Ik ben vooral bezig met management. Voor de rest krijgen we hulp van vrijwilligers en freelancers.”
Gyurka Jansen is bij ThePostOnline al vanaf het begin verantwoordelijk voor de techniek. Gyurka Jansen: “Ik beheer de WordPress-omgeving. Dit betekent het bijhouden van nieuwe updates en ik implementeer aan de achterkant ook de nieuwe functies voor de site.”
Op 1 juli 2015 heeft ThePostOnline een nieuwe site gelanceerd. Voor het grafische ontwerp hebben ze internetbureau Interpulse ingehuurd. Gyurka Jansen: “Ik heb het grafische ontwerp omgezet in PHP-code. We kopen bewust geen kant-en-klaar theme voor onze site. Dit heeft als voordeel dat we geen last hebben van nutteloze plugins en onnodige database queries. Dat zie je wel bij themes die te koop zijn op internet. Met tienduizenden artikelen op de site is het belangrijk om een theme zonder overbodige toeters en bellen te hebben. Dat komt de snelheid van de site ten goede.”
Heeft de ThePostOnline nog contact gehad met True tijdens de ontwikkeling van de nieuwe site? “Dat ging vooral over de migratie naar de nieuwe site. We hebben True om advies gevraagd en er was altijd wel iemand beschikbaar. True heeft voor een naadloze overgang zonder downtime gezorgd.”, zegt Gyurka Jansen.
In februari 2015 heeft de ThePostOnline voor het eerst in een maand tijd een miljoen bezoekers gehaald. Bert Brussen: “Daar zitten we nu iets onder. Onze vorige hostingaanbieder had moeite om piekverkeer op te vangen. In zulke situaties ging de performance omlaag of lag de site eruit. Ongeacht wat er gebeurd, wil ik dat de site blijft draaien. Sinds we bij True de dienst managed hosting afnemen, blijft de site onder alle omstandigheden in de lucht.”
Gyurka Jansen: “We zijn onlangs overgegaan van de oude omgeving naar een nieuw managed hostingplatorm. Piekverkeer kunnen we nog beter opvangen. We hebben nu twee servers in plaats van een. Twee firewalls beveiligen de servers en voor DDoS-protectie gebruiken we Cloudflare. Vroeger hadden we last van DDoS-aanvallen maar in samenwerking met True en Cloudflare hebben we dat opgelost.”
Waarom ben je overgestapt naar True? Bert Brussen: “Vanwege de goede performance. True kende ik al. De sites waar ik hiervoor heb gewerkt, waren ook gehost bij True. We hadden toen nooit problemen met True. De overstap van de ThePostOnline naar True is zonder problemen verlopen.”
Gyurka Jansen: “We hebben gekozen voor managed hosting en dat is inclusief 24-uurs service. Bij de vorige partij hadden we een Virtual Private Server en dat was het dan wel. We weten dat bij True alles voldoende groot genoeg is ingeschaald. Omdat je ook alle hulp krijgt. Het contact verloopt meestal via het ticketing systeem. Dat gaat heel goed. Heel soms bel ik even als echt iets haast heeft.”
Gyurka Jansen: “Tijdens de migratie met de nieuwe site was ik ’s nachts bestanden aan het overzetten. Dat doe ik in de nachtelijke uren omdat ik de overdag de redactie niet in de weg wil zetten. Bij het overzetten van de bestanden bleek ik wat schijfruimte tekort te komen. Ik kreeg om een uur ’s nachts een e-mail van een techneut met het aanbod om extra schijfruimte beschikbaar te maken. Dat vond ik heel netjes. Dat is een voorbeeld van proactief handelen van True. We zijn heel tevreden met de managed hosting oplossing van True.”