Column

Zo kom je bovenop de Twitter-apenrots!

18-10-2012 11:29

De mens, vooral van het mannelijke soort, is competitief ingesteld. Twitter is onze virtuele apenrots. Een soort digitaal Saint Tropez waar ‘ zien en gezien worden’ belangrijk is. Alhoewel, we kicken vooral op het gezien worden. Net zoals bij het flaneren op Zuid-Franse boulevards smachten we naar mensen die onze bewegingen aandachtig volgen. Een tekort aan liquide middelen belemmert mij een goed inzicht in hoe de pikorde aan de Côte d’Azur wordt vastgesteld, maar ik vermoed dat het uitgeven van grote sommen geld centraal staat. Hoe duurder de champagne en hoe groter de auto, des te meer aanzien en aandacht. In het geval van Twitter is de rangorde makkelijker te bepalen, namelijk het aantal volgers. Online maak ik als relatief arme sloeber dus meer kans om de apenrots te beklimmen. Hieronder enkele methodes om jezelf een virtuele egoboost te bezorgen.

Bumamethode
Net als aan de Franse kust kun je aandacht kopen. Zo besloot rapper YS  zijn online image kunstmatig te pimpen. Hij kocht volgers. Niet alleen tweedehands rappers maken zich hier schuldig aan, ook CDA-voorman Sybrand van Haersma Buma zag in aanloop naar de verkiezingen een exponentiële groei van zijn volgersaantal. Volgens het CDA niet ingekocht. Ongeloofwaardig natuurlijk. Het electoraat van het CDA is overwegend tussen de 68 en schijndood. Wetenschappelijk onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat 73 procent van die groep bij Twitter denkt aan een merk kleefpasta. Of het te wijten is aan massale bejaardensterfte onder de rivieren weet ik niet, maar Buma’s aantal ‘volgers’ is sinds de ontdekking van Joop.nl dat hij volgers kocht met circa 14.000 gedaald, bijna 60 procent van het totaal.

Verjaardagsmethode
Op de basisschool waren er mensen die jou alleen uitnodigden voor hun verjaardagspartijtje als jij hen ook had uitgenodigd. Rekeningen uit voorgaande jaren werden genadeloos verrekend wanneer de uitnodigingen voor het lasergamen in de klas toebedeeld werden. Mijn moeder kon slecht tegen uitsluiten, dus was iedereen welkom. Zo werd ik, ondanks mijn bloempotkapsel en mijn acht jaar durende stilteretraite, uitgenodigd voor sommige verjaardagen. Op Twitter kun je mensen pas gaan volgen als zij jou ook gaan volgen. Ondanks dat “luister jij naar mij, dan luister ik naar jou” een principe van volwassen mensen lijkt, zijn het vooral pubers die deze methode gebruiken.

Schothagel-methode
Werkt net een beetje als Project X, maar dan op Twitter. Volg zoveel mogelijk mensen en hoop dat zij dit als een stille uitnodiging zien om jouw tweets te gaan lezen. Nadeel is wel, net als bij de verjaardagsmethode, dat het aantal volgers gelijk of lager ligt aan het aantal gevolgden. Echt coole mensen hebben minstens viermaal zoveel volgers als mensen die zij volgen. Als oplossing zou je mensen na een tijdje weer kunnen ontvolgen, als ze jou zijn gaan volgen. Nadeel is wel dat als iedereen deze tactiek hanteert niemand volgers overhoudt. In dat geval moet je toch weer terugvallen op de verjaardagsmethode. Overigens is de schothagel-methode uiterst populair onder van rolluikenverkopers, dakgootspecialisten,weboplossingen en andere MKB’ers die geen benul hebben hoe internet werkt.

Patty Brard-methode
Deze oplossing is even simpel als tijdrovend. Zorg dat je, net als Patty Brard, overal bent. En verhul niets! Dring je op in elke discussie. Van de economische crisis tot de Olympische Spelen. Van sterren springen tot de deplorabele staat van GroenLinks. Probeer mee te praten en wie weet vinden mensen het wel de moeite om jouw twitterwaterval te lezen. Tweet vooral ook veel foto’s. Van je kleine neefje, je vakantie en instagram je salades. Waar je ook bent, wees ook op Twitter. Stuur vooral  filmpjes of foto’s van kansloze ondernemingen. Alles voor de volgers, alles voor meer volgers! Er is wel een valkuil. Als je ergens weinig verstand van hebt, ga niet tot in het oneindige je ongelijk verdedigen. Ben je net zo dom als, pak hem beet, Patty Brard, schakel dan over op de methode Britt. Kapitaliseer je onkunde en koketteer met je onnozelheid

Ongewenste competitie?
Evan Williams, mede-oprichter van Twitter, is mogelijk ook bekend met al deze methodes. Het stemt Williams ongelukkig dat de nadruk is komen te liggen op het aantal volgers. Twitter denkt er daarom over na om het aantal retweets dat een gebruiker krijgt een belangrijkere plek te geven. Het is dan niet meer belangrijk tegen wie je het zegt, maar wat je zegt. Twitter wil bovenaan je profiel niet het aantal ‘followers’, maar een zogenoemde ‘Dream metric’ zetten. Dit getal geeft aan hoeveel mensen je tweet hebben gezien. Waarom Twitter de ene competitiegraadmeter inruilt voor de andere is een raadsel. Zolang het medium enige mogelijkheid tot competitie biedt zullen er altijd handige jongens zijn die digitale ego-EPO uitvinden.

Alle technieken ten spijt één overeenkomst tussen Twitter en de Côte d’Azur blijft in ieder geval overeind. Als je blond, slank, sexy en vrouw bent, dan heb je over mannelijke aandacht niet te klagen.

Als je deze methodes niets vindt kun je net als Tim columns gaan schrijven en een linkje toevoegen in een regel waarin je schrijft dat je columns schrijft, al zou dat door het bovenstaande al duidelijk moeten zijn.