De Peugeot 208 blijft een vrouwenauto, die stiekem ook ideaal bij mannen past. En hij is helemaal heftig als je hem – tegen meerprijs – in Ice Grey bestelt.
Toegegeven, Ice Grey klinkt als een hipperig Ibiza-drankje, dus laten wij het maar Mad Max-grijs noemen. De kleur lijkt geleend van de meer offensieve onderdelen van het IDF (Israel Defence Force) en geeft Peugeot’s best verkopende model nu acuut smoel.
En dat smoeltje was bij deze 208, zoals dat bij een opfrisbeurtje hoort, ook al wat gebotoxt. De voorbumper lijkt nu een slag scherper en de grille is een beetje opgespoten. Toch is er niet al te veel aan geprutst en als je door je oogharen kijkt, zie je zelfs – gelukkig – nog steeds de contouren van de classic 205. Het autootje – wel in de Gti-versie – dat Ruud Gullit in zijn toptijd ook zo goed paste.
Sowieso was die vintage 5-reeks top bij Peugeot. De zessen waren ook prima (de 406!), maar de 7-generatie (zoals de 307, de automotive-versie van de witte driekwart-broek) was een absoluut drama. Met de achten bouncen de Fransen echter al een tijdje indrukwekkend back. Ik heb op TPO.nl bijvoorbeeld al vaak de lof gezongen op de 308 in al haar versies (de berline, de SW, de GT en straks de GTI!)
Slim dus dat Peugeot haar best scorende spitsen – een vrij recente 1.2 driepitter en een actuele automatische 6-bak – tevens in de vernieuwde 208 heeft gelepeld. De 110 PK die deze aandrijflijn op de planken brengt, maakt de auto kwiek in het regio –en stadsverkeer en een fijne cruiser op de snelweg. Bovendien ligt hij zelfverzekerd en robuust op de weg en het stuur geeft dat vertrouwen ook door aan de bestuurder.
TPO.nl testte de 208, die verder is opgepijpt met LED-achterlichtjes met een artistiek Leeuwenklauw-motiefje, in een Oostenrijks heuvellandschap, waar ie zich niet liet kennen. De lenige motor klauterde soepel omhoog in bijna elk verzet en ook bij het remmen op de motor tijdens het afdalen, bleef de auto zelfs relatief stil en comfortabel. En ook al moet je bij dit soort uitdagende wegen ver vooruit kijken, de klokken bleven tegelijkertijd afleesbaar. Doordat ze net boven het stuur zijn geposteerd, vormen ze uit zichzelf een intrinsiek head-up-display. Handig!
Vrij uniek is, dat de Peugeot 208 zowel vrouwen als mannen past. De auto maakt dames charmant zelfstandig (ze rijdt tenminste niet in het kleinste gebakje leverbaar) en knabbelt bij gozerds niets van hun masculiniteit af. Sterker nog: de man in een 208 (meer auto is zonde) is beheerst en weet zijn leven handig te doseren. Zeg nou zelf: heb je ooit een dikke vent in een 208 gezien?
Tegen meerprijs valt de Peugeot vol te hangen met veiligheidsnufjes, zoals active city break, dat bij stadssnelheden zelfstandig kan (nood)remmen, vermocht de bestuurder niet opletten. We hebben het zelf van Peugeot uit mogen proberen op een opblaasmuur en het werkt verbluffend. Het systeem reageert onder meer op de refectie van het nummerbord van de voorganger, dus te hopen valt wel, dat die in de winter niet al te veel onder het pekel zit.
Behalve dat Mad Max-grijs, waarbij delen van het dashboard bij deze versie, het ook prima zouden doen als schuurpapier (stoer!), lanceerde Peugeot voor de 208 ook een speciale lak, Orange Power. Het lijkt niet op dat goedkope en felle Jack van Gelder-Oranje, maar meer het op rock’n’rollerige WK ’74-Oranje.
Naast die fijne 1.2 Puretech benzine-motor, is de 208 ook te berijden in een 1.6 BlueHDi, die volgens Peugeot slechts drie liter per 100 kilometer opdrinkt. Akkoord, iedereen weet dat dit louter administratieve cijfertjes zijn, verkregen op een afgesloten baan, maar eerlijk is eerlijk: zuinig is ie zeker.
Met de 208 (startprijs: 13.990 euro) heeft Peugeot weer een sterke troef in handen. En als Frits Barend zijn kusvriendje Ruud Gullit weer filmt in een Orange-power 208, dan is het merk helemaal terug. Laat de Leeuw weer brullen!