Bladen

Boer Zoekt Vrouw commercieel uitbuiten mag niet (behalve door Yvon zelf)

28-11-2012 18:21

De KRO wil niet dat Vechtdal Marketing nog langer gebruik maakt van Yvon Jaspers om de regio te promoten. De organisatie is op zoek naar regionale ‘Yvonne’s’ om de Overijsselse streek op de kaart te zetten. “Met als thema ‘BOERgondisch genieten’ wil Vechtdal Marketing een soort seizoensverlenging van Boer Zoekt Vrouw realiseren”, aldus een persbericht (.pdf) van de organisatie. “Om de link met Boer zoekt vrouw te leggen zijn we op zoek naar minimaal drie eigen Yvonne’s, die op de één of andere manier een rol willen spelen onze campagne.”

De beleving van Boer zoekt vrouw
De regionale campagne leunt te veel op de populariteit van het televisieprogramma Boer Zoekt Vrouw, zei KRO-woordvoerster Birgit Jansen woensdag. De Vechtdalcampagne mikt volgens initiatiefneemster Natasja Westenbroek slechts op ‘de beleving’ van het KRO-programma, maar dat is voor de omroep toch een brug te ver. “Los van wat we er zelf van vinden, kunnen we het op grond van de mediawet ook niet toestaan”, licht Jansen toe. Vechtdal Marketing heeft de campagne daarom maar stopgezet.

Koeienstront
Waar de KRO dan weer geen problemen mee heeft, zijn de bijverdiensten van Yvon Jaspers zelf met de ‘beleving’ van Boer Zoekt Vrouw. Of het nu gaat om vrolijk boerenbontservies, ‘pure Hollandse gezelligheid’ in de vorm van een productlijn bij een tuincentrum, of duurzame zonnestroom om appeltaarten mee te bakken, alles waar de KRO-presentatrice haar naam aan verbindt voor een extra grijpstuiver stinkt naar koeienstront. Maar dat kan de KRO ‘op grond van de mediawet’ dus wel toestaan.