Zelfhulpboeken zijn populair. Ze staan vol met tips om een beter mens te worden, op allerlei terreinen: van afvallen en gelukkiger worden tot je liefdesleven verbeteren. Ook op televisie zijn er veel programma’s die je laten zien hoe je een beter leven kunt leiden – zoals de dr. Phil-show. De mediadoctoren verwonderen zich in de derde aflevering over de sterke relatie tussen media en zelfhulp.
In het tafelgesprek proberen we te kenschetsen wat zelfhulp eigenlijk is. Er is een duidelijk economisch imperatief om media te maken waarin mensen ‘hulp’ krijgen. We bespreken dat de boodschappen soms tegengesteld zijn en dat er altijd mensen ongelukkig zullen zijn. De markt lijkt dan ook niet te verzadigen: in de VS zijn er meer dan 20.000 boeken die beginnen met ‘how to’.
“”Persoonlijke groei”
Twee schrijvers van zelfhulpboeken vertellen waarom zij deze hebben geschreven. Lucas Slager is auteur van verschillende boeken over coaching, zelfontwikkeling en Maya’s. Hij schreef onder meer Coach Jezelf. Bea Pols is gewichtsconsulente en auteur van Afslanken en Persoonlijke Groei.
Wetenschappelijk onderzoek naar zelfhulpboeken is divers, zo is er veel marktonderzoek gedaan en wordt er geprobeerd het succes te verklaren. Binnen de cultural studies wordt zelfhulp bijvoorbeeld gezien als disciplinering door het kapitalisme. We bespreken onderzoek [abstract] van Ad Bergsma over welke zelfhulp werkt.
Aan het eind van de aflevering proberen we de vraag te beantwoorden. We reflecteren daarbij ook of het eigenlijk wat uitmaakt of zelfhulpmedia helpen. Zijn er ook gevaren?